Korona-aika näkyy ruoan verkkokaupan räjähdysmäisenä kasvuna. Sekä S- että K-ryhmässä kasvu on ollut satoja prosentteja, vaikka kesä on hieman rauhoittanut tilannetta.
Torstaina huhti-kesäkuun tuloksensa julkistanut Kesko kertoo ruoan vähittäismyynnin kasvaneen runsaat 12 prosenttia. Ruoan verkkokaupan osalta kasvu oli kesäkuussa vielä hurjempaa, peräti 500 prosenttia. Kevään poikkeusolojen aikana kasvuluvut olivat tätäkin kovempia. Keskon toimitusjohtaja Mikko Helander uskoo kasvuun myös jatkossa.
– Verkkokauppa tulee kehittymään, kasvamaan ja nousemaan myös tulevina vuosina. Olemme nousseet uudelle tasolle ja tämä uusi taso antaa hyvät lähtökohdat parantaa ruoan verkkokauppapalveluita suomalaisille asiakkaille.
S-ryhmässä ruoan verkkokauppa on kasvanut maaliskuusta lähtien noin 300 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen. Kesällä tahti on rauhoittunut, joka ruoan verkkokaupan kehityspäällikön Antto Pajulahden mukaan johtuu kesälomakaudesta.
– Kesämökillä arjen ruokaostosten täydentäminen ehkä unohtuu monilla. Kyllä me odotamme, että syksyllä palataan taas niin sanottuun ”uuteen normaaliin”. Myynnit ovat varmasti taas varsin kovalla tasolla, Pajulahti sanoo.
Verkko häviää kivijalkakaupalle kannattavuudessa
S-ryhmässä poikkeusaika ja verkkokaupan kasvu näkyivät henkilöstön osalta muun muassa siten, että hotelli- ja ravintolatyöntekijöitä siirrettiin marketteihin tekemään verkko-ostosten lajittelua. Verkostoa on laajennettu ja koulutuksen kautta kapasiteettia on nostettu.
Keskossa verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä on kasvanut neljään prosenttiin ja S-ryhmässä se on suunnilleen samaa tasoa. Verkon ruokakaupassa kasvua hillitsee toistaiseksi kivijalkakauppaa heikompi kannattavuus.
– Se on iso haaste ja aika hankala yhtälö. Tällä hetkellä valtaosa tilauksista kerätään myymälöissä ihmisvoimin ja se on työvoimaintensiivistä työtä. Kyllä se haasteen asettaa kannattavuuteen, sanoo Antto Pajulahti.