Korealaisen autovalmistajan suomalainen viestintäpomo katsoo koronaviruspandemian vauhdittaneen alan kehitystä.
Kian viestintää Euroopassa johtavan suomalaisen Panu Väinämön mukaan koronaviruspandemia on toiminut autokaupan kehityksen vauhdittajana.
– Korona on avannut myös uusia mahdollisuuksia ja pistänyt vauhtia joihinkin jo orastaneisiin autokaupan trendeihin. Suurin osa näistä vaikuttaa Suomessakin, Väinämö sanoo.
Väinämö nostaa yhdeksi Euroopassa näkyväksi esimerkiksi digitalisaation nopeutumisen, sillä esimerkiksi asiakasliikenne autoliikkeiden myyntilattioilla putosi koronan seurauksena monin paikoin 80 prosentilla, mutta pahimmillaan jopa 100 prosentilla. Uusia toimintatapoja oli keksittävä.
– Tilanne on parantanut sellaisten jälleenmyyjien mahdollisuuksia, joilla on digitaalisia palveluita.
Väinämön mukaan yleistyneet etätyömahdollisuudet vähentävät ihmisten pidempien työmatkojen tarvetta. Tämän hän uskoo vauhdittavan sähköisen liikenteen kehitystä.
Koronakurimus näkyy ensirekisteröinneissä
Korona on antanut autoteollisuudelle ja -kaupalle isoja iskuja pitkin kulunutta vuotta. Suomessa autoala on ennakoinut, että koko vuoden ensirekisteröintimäärät ovat tänä vuonna jäämässä noin 85 000 henkilöautoon, mikä olisi vähemmän kuin kertaakaan koko 2000-luvulla.
Kevään ensirekisteröintien määrä jatkoi toukokuussa laskuaan, joka alkoi maaliskuussa ja on syvenemässä kesää kohti siirryttäessä.
Suomen suosituimpien automerkkien myynti putosi kammottavalla tavalla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kyse ei ollut pienestä pudotuksesta, vaan ensirekisteröinnit romahtivat pahimmillaan 70 prosenttiyksiköllä.
Käytettyjen autojen kauppa on puolestaan elpymässä hyvää vauhtia.
Lähteet: Kia, Autoalan Tiedotuskeskus
Lue myös: Koronakurimus hellittämässä: Vaihtoautot käyvät kaupaksi tavalliseen tahtiin