Rautakauppa päätyi koronavuonna lähes viiden prosentin kasvuun.
Rakennus- ja sisustuskaupan yhdistyksen Rasin mukaan myynti kuluttajille kasvoi reippaasti, mutta ammattiasiakaspuolella oli heikompaa.
– Kuluttajat löysivät sisäisen tee-se-itse-tekijänsä ennätyksellisesti, ja se näkyi myös vahvasti kuluttajamyyntiin keskittyneiden toimijoiden myynnin kehityksessä, kertoo Rasin toimitusjohtaja Minna Liuksiala tiedotteessa.
Hänen mukaansa rautakaupan myynnin kasvuluvut ovat poikkeuksellisen korkeat. Tilastoissa ei ainakaan viimeiseen 10 vuoteen ole saavutettu vastaavia kehityslukuja.
Liuksiala kertoo, että lähes kaikkia pihan ja puutarhan tuotteita myytiin ennätyksellisesti. Kaupaksi kävi niin terassilaudat ja grillit kuin kasvit ja multasäkitkin.
– Myös isompien puutarhainvestointien, kuten ulkoporeammeiden ja kylpytynnyreiden kysyntä ylitti kaikki odotukset, Liuksiala arvioi.
Sen sijaan ammattiasiakkaiden suhteen vuosi oli heikompi, kun koronasulut siirsivät taloyhtiöiden remontteja eteenpäin. Myös uudisrakentamisen kasvu kääntyi laskuun, mikä näkyi ammattiasiakaskaupassa.
Toisen neljänneksen kasvu peräti 11 prosenttia
Vuoden aikana tapahtui ajallista vaihtelua. Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana rautakaupan myynti kasvoi 3,8 prosenttia, kun koronavaikutusta ei juurikaan ollut vielä näkyvissä.
Vuoden toisella neljänneksellä myynnin kehitys pomppasi lähes 11 prosenttiin. Loppuvuonna myynnin kasvun taso tasaantui jälleen alkuvuoden tasolle.