Opetus- ja kulttuuriministeriö on laatinut toimenpideohjelman, jolla koulukiusaamista on tarkoitus kitkeä pois.
Opetusministeri Jussi Saramon (vas.) mukaan ohjelma pitää sisällään asiantuntijoiden miettimiä järeitä ja pehmeitä keinoja, jotka ovat tehokkaita.
– Valitettavasti yhdellä keinolla ongelmat eivät hoidu vaan meillä on koitettu löytää monet palaset, joilla kiusaamista voidaan vähentää.
Konkreettisia esimerkkejä ovat rehtorin oikeus antaa jälki-istuntoa sekä oppilaan koululla olemisen estäminen rikkeen tapahtumispäivänä ja siitä seuraavana päivänä.
Tämän ajan lapsi tai nuori on kuitenkin tukitoimien piirissä, jotta hän ei jää yksin. Saramo korostaa, että kiusaajalle ja kiusatulle pitää tarjota kaikki apu.
Lue myös: Sisäministeri Ohisalo nuorten raaoista väkivaltarikoksista: "Täytyy tunnustaa, että hyvinvointivaltio epäonnistuu"
Tärkeimpänä opetusministeri pitää sitä, että koulun arjessa on läsnä paljon aikuisia. Tarkoituksena on lisätä ihmisten määrää, joilla on velvollisuus, työkalut ja koulutus puuttua kiusaamiseen. Myös opettajien koulutusta parannetaan.
OAJ kaipaa opettajamitoituksia
Opetusalan ammattijärjestön (OAJ) koulutuspolitiikan päällikkö Niina Lahtisen mukaan suunnitellut keinot ovat hyviä, vaikka muitakin toimenpiteitä tarvitaan.
Hän toivoo, että resurssit tulevat täydentymään selkeämmin myöhemmin. Lahtisen mukaan tarve olisi opettajamitoitukselle.
Lue myös: Koskelan epäiltyä teinimurhaa edelsi jopa tuntien väkivalta – uhria oli pahoinpidelty marraskuussa aina perjantaisin samalla sairaala-alueella
– Nyt kolmiportainen tuki varhaiskasvatuksesta perusopetukseen on työryhmän alla ja sitä uudistetaan. Sitä uudistusta ei ole varaa sössiä, se pitää oikeasti viedä loppuun niin, että se vastaa kentän tarvetta.
Lahtisen mukaan vastaavaa tukea tarvitaan myös toiselle asteelle.
Kotien roolittomuudesta kritiikkiä
Opetus- ja kulttuuriministeriö on saanut kritiikkiä kotien roolin uupumisesta toimenpideohjelmassa.
Saramo on tietoinen kritiikistä. Hänen mukaansa kodeilla on tilanteessa iso rooli.
– Kyseessä on moniulotteinen ongelma, myös kotien ja koko yhteiskunnan ongelma.
Kodeissa tilanteisiin kaivataan herkkää puuttumista, sillä esimerkiksi netissä tapahtuvaa kiusaamista on vaikea havaita koulussa.
– Vanhempia ja koteja pitäisi vastuuttaa vielä selkeämmin, sanoo Lahtinen.
Hän painottaa, että jokaisen tulisi katsoa peiliin, niin aikuisten työpaikalla kuin somessa.
– Vasta sen jälkeen voimme lähteä vaatimaan ja opettamaan sitä nuorille.