Kirill Pernatskyä huvittaa, kun hän muistelee Krimin ensimmäistä valtiovierailua.
– Tänne saapui ministeri Zimbabwesta. Mieti, Zimbabwesta! Paikallisjohtajat ja tämä ministeri keskustelivat yhdessä turismin mahdollisuuksista, ihan niin kuin niitä muka olisi.
Todellisuudessa tilanne ei ole sevastopolilaisen Pernatskyn kannalta yhtään hauska. Hän itsekin työskentelee nykyään turistioppaana. Zimbabwe taas on yksi maailman köyhimmistä valtioista, eikä siltä suunnalta turisteja varmasti ole tiedossa.
Varsinaisesti Zimbabwen ympäristöministeri Savior Kusukuwere saapui niemimaalle jakamaan kokemuksia lännen asettamien pakotteiden kanssa pärjäämisestä.
Ensin pankit, sitten turismi ja vienti
Kun Krim liitettiin Venäjään, ensimmäisenä niemimaalta lähtivät kansainväliset yritykset ja ukrainalaiset pankit. Siinä meni samalla myös Pernatskyn työpaikka: hän oli alun perin töissä kansainvälisessä vakuutusyhtiössä.
EU-pakotteet kieltävät kaikenlaiset investoinnit niemimaalle sekä krimiläisten tuotteiden tuonnin unionin alueelle. Viimeksi mainittu kielto iski muun muassa Krimin viinitiloihin, jotka yrittävät nyt löytää uutta tilaa venäläiskauppojen hyllyiltä.
Pakotelistalla mainitaan erikseen myös turismi: eurooppalaistoimijoiden ei ole vuoteen sopinut järjestää matkoja Krimille. Teoriassa se tarkoittaa, etteivät Mustanmeren risteilyalukset enää pysähdy Jaltalla ja muissa satamissa. Käytännössä se tarkoitti viime vuonna niemimaan turistimäärän puolittumista.
Monet paikalliset uskovat kuitenkin, että venäläisturistit korvaavat vielä ukrainalaiset ja eurooppalaiset. Varsinkin kun heikko rupla kannustaa kotimaan matkailuun.
Tyhjenneet turistisatamat eivät ehkä ole paikallisille vielä ongelma. Mutta teollisuussatamien hiljentyminen on.
Ainoa ratkaisu on silta
Vielä vuosi sitten raaka-aineita ja muita tuotteita tuotiin Krimille meriteitse Ukrainasta ja muista Euroopan maista, muttei enää. Rekkaliikenne Ukrainasta väheni vuoden aikana runsaalla kolmanneksella ja rahtijunaliikenne lähes puolittui.
Nyt koko aluetta vaivaa pula raaka-aineista. Rakennusteollisuus on vuoden aikana vähentynyt 58 prosentilla ja muun muassa tekstiiliteollisuus putosi 34 prosenttia.
Tehtaat seisovat, työttömyys kasvaa ja hinnat nousevat - viime vuoden aikana ruuan hinta kaksinkertaistui. Sen tunnustavat ongelmaksi myös paikalliset. Mutta kuten turismin, myös teollisuuden vaikeuksien uskotaan ratkeavan.
Kaikki odottavat kuumeisesti Kertsin salmen ylittävän sillan valmistumista. Jättimäisen rakennusprojektin on määrä valmistua viimeistään vuonna 2019 ja yhdistää erakoitunut niemimaa emämaahan.
Tai siis eivät aivan kaikki sitä odota. Pernatsky kuuluu pessimisteihin. Hän ei usko sillan valmistuvan ajallaan, jos lainkaan.
-Ja niin kauan kuin Krimiä ei joko palauteta Ukrainalle tai tunnusteta osaksi Venäjää, tämä jatkuu, Pernatsky sanoo vakavana.
-Meistä tulee talouden harmaa alue - vähän niin kuin Abhaasia tai Transnistria.
Pernatsky etsii jo töitä Ukrainasta. Hän ei aio jäädä odottelemaan - ei talouden elpymistä, ei siltaa, eikä varsinkaan zimbabwelaisia turisteja.
(MTV UUTISET-STT)