Valittaminen kuluttajariitalautakuntaan saattaa vastaisuudessa olla maksullista, jos lautakunnan työtaakka kasvaa vielä nykyisestä.
Asiasta kertoo Keskisuomalainen.
Valituksia on voinut tehdä toissa vuodesta lähtien sähköisellä lomakkeella.
Lue myös: Myöhästyneet lennot työllistivät kuluttajariitalautakuntaa eniten
Keskimäärin sata sivua tekstiä
Paperiaikaan verrattuna on kasvanut erityisesti liitteiden määrä.
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg kertoo lehdelle, että yhdessä ratkaisupyynnössä on nykyisin keskimäärin yli sata sivua.
Hän toivookin, että kuluttajat oppisivat tekemään valitukset nykyistä jäsennellymmin.
Maksullisuuteen siirtyminen viimeinen vaihtoehto
Puheenjohtajan mukaan mahdollinen maksu voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään.
Lue myös: Kuluttajansuoja uhkaa heikentyä EU-sääntelyn takia – "Esitys sotii kestävyysajattelua vastaan"
Yksi vaihtoehto on, että eri hyödykkeitä koskevilla valituksilla olisi eri hinnat.
Ståhlberg kuitenkin korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.