Kuka korvaa Helsinki-Vantaan matkalaukkukaaoksen kulut? Kuluttajaliitolta yksiselitteinen ohje

Joitakin matkustajia myöhästyi lennoiltaan ja reilut pari tuhatta ruumamatkatavaraa jäi pois kyydeistä Helsinki-Vantaan lentoasemalla aamulla ilmenneen matkatavaran jakelujärjestelmän häiriön takia.

Finnairilta kerrotaan MTV Uutisille, että yhtiön asiakkaiden laukkuja jäi Helsinkiin noin 2 200.

Sen sijaan kukaan Finnairin matkustajista ei jäänyt pois lennoltaan, sillä yhtiö viivästytti koneidensa lähtöjä matkatavaraongelman vuoksi.

Finnair ohjaa hakemaan korvauksia vakuutusyhtiöstä

Helsinki-Vantaan lentokentän toiminnasta vastaavan Finavian apulaisjohtajan Jani Elasmaan tietojen mukaan yksittäisiä matkustajia myöhästyi lennoiltaan.

MTV Uutisten haastattelema Susanna kertoi aamulla myöhästyneensä täpärästi Espanjan-lennoltaan ruuhkan takia, vaikka saapui kentälle kaksi tuntia ennen lentonsa lähtöä.

Susannan mukaan hänen käyttämänsä lentoyhtiö oli ilmoittanut, ettei se korvaa uusia lentolippuja, koska ongelma ei johtunut heistä, vaan lentoaseman palveluista.

Myös Finnair kertoo ohjaavansa ilman ruumamatkatavaroita jääneitä asiakkaitaan hakemaan korvausta ensisijaisesti asiakkaan omalta vakuutusyhtiöltä.

Finnair kuitenkin ottaa itsekin korvaushakemuksia vastaan ja päättää niistä harkinnan jälkeen.

Kuluttajaliitto: Korvaushakemus osoitettava lentoyhtiölle

MTV Uutisten haastattelema Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kuitenkin ohjeistaa hakemaan korvauksia lentoyhtiöltä.

– Hakemus osoitetaan aina ensin sille taholle, johon on asiakassuhde, eli lentoyhtiölle.

Mikäli lentoyhtiö kieltäytyy käsittelemästä hakemusta tai hylkää sen, voi korvausta hakeva olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan.

Neuvonnasta kerrotaan jatko-ohjeet, pitääkö asiaa viedä eteenpäin ja millä tavalla.

Kuluttajaliitto selvitti aiemmin kuluttajansuojaa tilanteessa, jossa Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksen ruuhkautuminen aiheutti myöhästymisiä lennoilta.

Sen mukaan lennon ostanut matkustaja ei ole kuluttajasuhteessa Finaviaan, eivätkä kuluttajat voi vaatia Finavialta vahingonkorvauksia Kuluttajariitalautakunnassa.

Lue myös:

    Uusimmat