Kuka korvaa Helsinki-Vantaan matkalaukkukaaoksen kulut? Kuluttajaliitolta yksiselitteinen ohje

3:26img
KATSO MYÖS: Susanna perheineen myöhästyi täpärästi lennoltaan Helsinki-Vantaan ruuhkan takia – sitten tuli myös muita ongelmia.
Julkaistu 03.10.2024 15:23
Toimittajan kuva

Eerikki Pitkänen

eerikki.pitkanen@mtv.fi

STT

Joitakin matkustajia myöhästyi lennoiltaan ja reilut pari tuhatta ruumamatkatavaraa jäi pois kyydeistä Helsinki-Vantaan lentoasemalla aamulla ilmenneen matkatavaran jakelujärjestelmän häiriön takia.

Finnairilta kerrotaan MTV Uutisille, että yhtiön asiakkaiden laukkuja jäi Helsinkiin noin 2 200.

Sen sijaan kukaan Finnairin matkustajista ei jäänyt pois lennoltaan, sillä yhtiö viivästytti koneidensa lähtöjä matkatavaraongelman vuoksi.

Aamuneljältä havaittu vika saatiin korjattua aamupäivällä.

Lue myös: Susannan perhe jäi täpärästi lennolta Helsinki-Vantaan jättiruuhkan vuoksi: "Kone näkyi vielä ikkunasta, mutta ei päästy sisälle"

Finnair ohjaa hakemaan korvauksia vakuutusyhtiöstä

Helsinki-Vantaan lentokentän toiminnasta vastaavan Finavian apulaisjohtajan Jani Elasmaan tietojen mukaan yksittäisiä matkustajia myöhästyi lennoiltaan.

MTV Uutisten haastattelema Susanna kertoi aamulla myöhästyneensä täpärästi Espanjan-lennoltaan ruuhkan takia, vaikka saapui kentälle kaksi tuntia ennen lentonsa lähtöä.

Lue myös: Hjallis Harkimon Leo-poika selvisi lennolleen isänsä nerokkaan oivalluksen ansiosta: "Tilanne vaikutti kaaottiselta"

Susannan mukaan hänen käyttämänsä lentoyhtiö oli ilmoittanut, ettei se korvaa uusia lentolippuja, koska ongelma ei johtunut heistä, vaan lentoaseman palveluista.

Myös Finnair kertoo ohjaavansa ilman ruumamatkatavaroita jääneitä asiakkaitaan hakemaan korvausta ensisijaisesti asiakkaan omalta vakuutusyhtiöltä.

Finnair kuitenkin ottaa itsekin korvaushakemuksia vastaan ja päättää niistä harkinnan jälkeen.

Kuluttajaliitto: Korvaushakemus osoitettava lentoyhtiölle

MTV Uutisten haastattelema Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kuitenkin ohjeistaa hakemaan korvauksia lentoyhtiöltä.

– Hakemus osoitetaan aina ensin sille taholle, johon on asiakassuhde, eli lentoyhtiölle.

Lue myös: Finnair viivästytti yli 20 lentoaan Helsinki-Vantaan ruuhkan takia – yli 2 000 laukkua jäi silti kyydistä

Mikäli lentoyhtiö kieltäytyy käsittelemästä hakemusta tai hylkää sen, voi korvausta hakeva olla yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan.

Neuvonnasta kerrotaan jatko-ohjeet, pitääkö asiaa viedä eteenpäin ja millä tavalla.

Kuluttajaliitto selvitti aiemmin kuluttajansuojaa tilanteessa, jossa Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksen ruuhkautuminen aiheutti myöhästymisiä lennoilta.

Lue myös: MTV laukkukaaoksessa Helsinki-Vantaalla: "Katsokaa tätä määrää!"

Sen mukaan lennon ostanut matkustaja ei ole kuluttajasuhteessa Finaviaan, eivätkä kuluttajat voi vaatia Finavialta vahingonkorvauksia Kuluttajariitalautakunnassa.

Tuoreimmat aiheesta

Finavia