KKV varoittaa sänkyfirmasta – harkitse asiointia tarkkaan!

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa sänkyjä myyvästä Lux Beds -yrityksestä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajilla on ollut lukuisia ongelmia sänkyjä myyvän Lux Bedsin kanssa. KKV on alkuvuoden aikana saanut lähes 60 yhteydenottoa sänkyjä myyvästä Lux Beds From North Oy:stä.

Tuotteita ei kuulunut kuukausienkaan odottelun jälkeen

Ilmoitusten mukaan tilattuja tuotteita ei ole saapunut eikä peruutustilanteessa ennakkoon maksettuja rahoja ole saanut takaisin.

Myös tuotteiden toimitukset ovat viivästyneet merkittävästi. Toistuvista lupauksista huolimatta tuotteita ei ole kuulunut kuukausienkaan odottelun jälkeen. Useimmissa tapauksissa tuote on maksettu kokonaan tai osittain ennakkoon.

Kuluttajaneuvonta kehottaa ottamaan huomioon havaitut ongelmat ja harkitsemaan tarkkaan asiointia yrityksen kanssa.

Turvallisin ennakkomaksutapa on luottokortti

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan ennakkomaksamiseen liittyy aina riski, sillä on mahdollista, ettei tuote tule tai rahoja ei palauteta. Turvallisin ennakkomaksutapa on luottokortti tai luottosopimus.

Viivästys on myös sopimusrikkomus, sillä tuote on toimitettava kuluttajalle sovittuna ajankohtana. Jos toimitusajasta ei ole sovittu, kuluttajan pitää saada tavara ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä. 

Jos tuote on esimerkiksi tilattu verkkokaupasta, kyse on etämyynnistä. Tällöin kaupat saa perua 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Peruutusoikeutta voi käyttää myös ennen tuotteen vastaanottamista.

Mittatilaustavaroilla ei ole etämyynnin peruuttamisoikeutta, mutta rajoitus ei koske tuotteita, jotka vastaavat standarditavaraa ja jonka muunteluun kuluttaja voi vaikuttaa vain vähän; esimerkiksi erikseen tilattavaa ja valmistettavaa sohvaa, johon saa valita värin ja materiaalin perusvalikoimasta.

Katso myös: Saako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aihe

Lue myös:

    Uusimmat