KKV varoittaa sänkyfirmasta – harkitse asiointia tarkkaan!

10:46img
KATSO MYÖS: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan. Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkana.
Julkaistu 25.03.2024 17:31

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa sänkyjä myyvästä Lux Beds -yrityksestä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajilla on ollut lukuisia ongelmia sänkyjä myyvän Lux Bedsin kanssa. KKV on alkuvuoden aikana saanut lähes 60 yhteydenottoa sänkyjä myyvästä Lux Beds From North Oy:stä.

Lue myös: Hittidieettejä markkinoidaan ympäristöystävällisyydellä, mutta mistä erottaa humpuukin?

Tuotteita ei kuulunut kuukausienkaan odottelun jälkeen

Ilmoitusten mukaan tilattuja tuotteita ei ole saapunut eikä peruutustilanteessa ennakkoon maksettuja rahoja ole saanut takaisin.

Myös tuotteiden toimitukset ovat viivästyneet merkittävästi. Toistuvista lupauksista huolimatta tuotteita ei ole kuulunut kuukausienkaan odottelun jälkeen. Useimmissa tapauksissa tuote on maksettu kokonaan tai osittain ennakkoon.

Kuluttajaneuvonta kehottaa ottamaan huomioon havaitut ongelmat ja harkitsemaan tarkkaan asiointia yrityksen kanssa.

Lue myös: Riita käytetyn Teslan yllättävistä korjausmaksuista selvisi – näin suomalaiskuluttajalle kävi

Turvallisin ennakkomaksutapa on luottokortti

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan ennakkomaksamiseen liittyy aina riski, sillä on mahdollista, ettei tuote tule tai rahoja ei palauteta. Turvallisin ennakkomaksutapa on luottokortti tai luottosopimus.

Viivästys on myös sopimusrikkomus, sillä tuote on toimitettava kuluttajalle sovittuna ajankohtana. Jos toimitusajasta ei ole sovittu, kuluttajan pitää saada tavara ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksen tekemisestä. 

Lue myös: KKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssa

Jos tuote on esimerkiksi tilattu verkkokaupasta, kyse on etämyynnistä. Tällöin kaupat saa perua 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Peruutusoikeutta voi käyttää myös ennen tuotteen vastaanottamista.

Mittatilaustavaroilla ei ole etämyynnin peruuttamisoikeutta, mutta rajoitus ei koske tuotteita, jotka vastaavat standarditavaraa ja jonka muunteluun kuluttaja voi vaikuttaa vain vähän; esimerkiksi erikseen tilattavaa ja valmistettavaa sohvaa, johon saa valita värin ja materiaalin perusvalikoimasta.

Lue myös: Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"

Lue myös: Mikä on meetvurstin kohtalo? Suomalaiskaupat kertovat hepatiittikohun vaikutuksista

Katso myös: Saako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aihe

4:59img

Miten suoraan auton vioista pitää kertoa?

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu