Hiihtoliiton ja mäkihyppääjien välille ei ole saatu solmittua urheilijasopimusta alkavaa kautta koskien. Hyppääjiltä vietiin hiljattain myös arvokas suksimainospaikka, kun Hiihtoliiton uusi yhteistyökumppani vaati mainostilan itselleen.
Mäkihyppääjät saivat sopimusehdotelman viime perjantaina luettavakseen. Sitä ei ole vielä lyöty lukkoon. Sopimusehdotelmassa on mukana myös urheilijan omavastuu, joka on 750 euroa.
Hiihtoliitto tiedotti maanantaina, että itävaltalainen lämpöpumppufirma iDM on Suomen mäkihyppymaajoukkueiden uusi pääyhteistyökumppani. Myös Kempower liittyy mäkihyppääjien yhteistyökumppaniksi. Logistiikkayhtiö DHL puolestaan naarattiin yhdistetyn sponsoriksi.
LUE MYÖS: FIS päätti venäläishiihtäjien kohtalosta – Putinia myötäillyt olympiavoittaja ärähtää: "Pelkkää tekopyhyyttä"
"Ei se meille asti tule"
Komeat sponsorinimitykset eivät yksittäiselle urheilijalle kolise, kertoo maajoukkuehyppääjä Niko Kytösaho.
– Ei se meille asti tule, valitettavasti. Henkilökuntaa on enemmän kuin aikaisemmin ja joukkue isompi. Paikallistoimintaan panostettu, sinne se raha menee, Kytösaho kertoo.
Tuoreet kumppanisopimukset tuovat liitolle valtavan rahavirran, mutta iskevät suoraan urheilijoiden kassaan. Tuoreen pääsponsorin diiliin nimittäin kuuluu myös urheilijalle aiemmin kuulunut mainospaikka suksien varressa.
Kytösaho kertoo MTV Urheilulle, että sopimuksen yksityiskohdissa on ollut runsaasti painimista. Suksimainoksen valuminen liiton sponsorille on aiheuttanut odottamattomia toimenpiteitä.
– Tekisi mieli sanoa "En kommentoi". Siinä on ollut vääntämistä. Ensin meille luvattiin, että saadaan suksipaikat, mutta sitten ne otettiin pois, vaikka muutama kaveri kerkesi jo myymään, Kytösaho taustoittaa.
Kytösaho kertoo itse urheilevansa taloudellista näkökulmasta todella niukasti.
– Ei sitä fyrkkaa liikaa ole. Aika kädestä suuhun mennään. Henkilökohtaiset sponsorit rahoittaa kaiken. Maailmantilanne on mikä on, sponsorien saaminen ei ole helppoa, hyppääjä sanoo.
Urheilijasopimusta ei vielä tässä vaiheessa kauden alla ole, Kytösaho vahvistaa. Hän toivoo, että nimet saataisiin piakkoin paperiin. Ensin sopimus on kuitenkin saatava molempia osapuolia tyydyttäväksi.
Suuria sponsoreita – negatiivinen budjetti
Hiihtoliiton uusista sponsoreista huolimatta urheilijat joutuvat kustantamaan omavastuuosuuden ja luopumaan mainospaikastaan. Liiton toiminnanjohtajan Ismo Hämäläisen mukaan taloustilanne on haastava.
– 750 eurolla ei kateta mitään. Totta kai voidaan miettiä, onko tarpeellista sitä periä. Pitää muistaa, että kulurakenne on aika hankala tällä hetkellä. Kustannukset nousevat koko ajan, Hämäläinen vastaa.
– Negatiivisella budjetilla on lähdetty liikenteeseen.
Pöydällä seisova urheilijasopimus ei huoleta Hämäläistä tässä vaiheessa. Hän uskoo, että sopimus syntyy ennen kisakauden alkua. Kisaamista sopimusneuvottelujen pattitilanne tuskin estää.
– En näe sellaista vaihtoehtoa, Hämäläinen päättää.