Hallituksen etätyösuositus on ajanut lounasravintolat ahtaalle. Reilu 20 prosenttia henkilöstö- ja opiskelijaravintoloista katsoo olevansa konkurssiuhan alla kuuden kuukauden kuluttua.
Tämä käy ilmi Matkailu- ja Ravintolapalvelujen etujärjestön MaRan jäsenkyselystä, joka MTV Uutiset sai käyttöönsä.
Erittäin haastavan kevään jälkeen kesä näytti jo hieman valoisammalta aamiais- ja lounasravintolaketjun Storyn omistajien silmissä. Mutta sitten tuli alkusyksy.
– Kun hallitus antoi etätyösuosituksen 13.8., käytännössä meiltä ja alalta vedettiin matto alta. Sen sijaan että myynti olisi lähtenyt ylöspäin, se suoraan sanoen romahti. Samaan aikaan catering ja yksityistilaisuusvaraukset peruttiin kokonaan, kertoo Anders Westerholm We are Groupista, joka omistaa Story-ketjun Helsingissä.
Henkilöstöravintolat konkurssin partaalla
Myös henkilöstöravintolat ovat kärsineet etätyösuosituksesta erittäin paljon. Compass-Group Suomella on 500 henkilöstö- ja opiskelijaravintolaa ympäri maan. Yritys päätti avata lähes kaikki ravintolansa kesän lopussa.
– Kun valtiolta tuli suositus, että etätyötä jatketaan, se oli seuraavasta päivästä poikki. Jälleen meidän lounasravintolat tyhjenivät, sanoo Compass-Group Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola.
Jopa 21 prosenttia Matkailu- ja Ravintolapalvelujen etujärjestön jäsenkyselyyn vastanneista henkilöstö- ja opiskelijaravintoloista uskoo olevansa konkurssiuhan alla puolen vuoden kuluttua.
Tämän lisäksi 63 prosenttia henkilöstö- ja opiskelijaravintoloista arvioi menettävänsä neljästäkymmenestä jopa seitsemäänkymmeneen prosenttiin liikevaihdostaan lähikuukausina. Suurin syy tälle on hallituksen etätyösuositus.
– Olen sanonut omillekin ihmisille, että emme ole konkurssiuhan alla. Mutta olemme sen uhan alla, että työvoima siirtyy kortistoon. Se on totta, että pienemmille yrityksille tilanne on todella hankala, toteaa Korhola MTV Uutisille.
Isoja irtisanomisia odotettavissa
Compass-Group Suomella on 3000 työntekijää, joista yli 1000 on osa-aika tai kokoaikalomautettuina.
– Toivon hallitukselta sitä, että mietitään vähän pidemmältä tähtäimeltä, mihin tämä voi johtaa. Me emme voi loputtomiin pitää ihmisiä lomautettuina. Tämä johtaa näillä näkymin aika isoihin irtisanomisiin, Korhola huokaisee.
Vaikka ravintoloissa tiukennetaan hygieniavaatimuksia jälleen turvallisuuden tunteen luomiseksi, pelkästään tämä ei riitä Storyn Anders Westerholmin mukaan. Myös kuluttajilla on tietty vastuu.
– Ei riitä, että pidetään huolta hygieniasta ja etäisyyksistä. Meillä on myös vastuu pitää kaupunkia elävänä. Se tarkoittaa periaatteessa, että nyt valitaan, mitä palveluita meillä on tulevaisuudessa enää käytössä, Westerholm tokaisee.