Samsungin Galaxy Note7 -fiaskon mielenkiintoisin vaikutus nähdään vasta pitkällä aikavälillä. Samsungin tulos kärsii nyt useammanmiljardin euron iskun, mutta murentuuko jatkossa jopa sen asema älypuhelinmarkkinoiden selkeänä ykkösenä?
Tuoreen Branding Brandin Yhdysvalloissa tekemän 1 020 henkilön kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia nykyisin Samsung-puhelinta käyttävistä ei aio enää ikinä ostaa uutta Samsungia, kertoo BGR. Tai näin he ainakin nyt sanovat, lopulta tilanne voi toki olla erilainen tilanteen rauhoituttua. Kuten tiedetään, kyselytutkimukset eivät useinkaan kerro totuutta, ainakaan kokonaan.
Tyytymättömyys Samsungiin oli noussut nyt Note7:n toisen takaisinkutsun jälkeen ylikuumenemisongelmien jatkuttua. Aiemmassa Branding Brandin kyselyssä vasta 34 prosenttia totesi, ettei Samsung enää jatkossa kiinnosta.
Samsung-puhelimet hylkäävistä 8 prosenttia kertoi suunnittelevansa jatkossa Googlen Pixel-puhelinten ostoa. Yhteensä 70 prosenttia aikoi pysyä Androidissa loppujen 30 prosentin aikoessa vaihtaa leiriä ja siirtyä Applen iPhonen käyttäjiksi.
Samsungille erittäin tärkeä uutuus on nyt tulevan vuoden alkupuolella odotettava Galaxy S8. Jos asiakkaat pysyvät uskollisena Samsungille, voi Galaxy S8:sta tulla suurikin hitti monien valitessakin sen Galaxy Note7:n jäätyä nyt saamatta.