F1-sarjassa vuosia käytössä ollut sääntö kisarenkaiden määrittämisestä aika-ajon toisessa osiossa saattaa jäädä ensi kaudella historiaan, kertoo Auto Motor und Sport -lehden toimittaja Tobi Grüner.
Nykysääntöjen mukaan aika-ajon kymmenen parasta lähtevät sunnuntain kilpailuun niillä renkailla, joilla kuskit ovat ajaneet parhaat aikansa kolmesta aika-ajon osiosta keskimmäisessä.
Mahdollisuus keskikovilla renkailla jatkoon menemisestä on kuitenkin ollut mahdollista vain lähinnä nopeimmilla talleilla. Tämä on antanut tällä kaudella Mercedekselle ja Red Bullille selvän edun, koska niiden kuskit ovat voineet pitkittää varikkokäyntiään.
Säännön ymmärtäminen on ollut vaikeaa varsinkin vähemmän lajia seuraaville katsojille.
Kärkikymmenikön ulkopuolelle sijoittuneet kuskit ovat sen sijaan saaneet tähänkin asti vapaasti valita kisarenkaansa. Nyt tämä oikeus on tulossa muillekin.
– Sain hiljattain kuulla tärkeästä sääntömuutokselle vuodelle 2022: kuskien, jotka pääsevät mukaan Q3:seen (aika-ajon kolmososioon), ei enää tarvitse lähteä kisaan samalla rengassetillä, jota he käyttivät Q2:n nopeimman aikansa tekemiseen, kirjoittaa Auto Motor und Sportin toimittaja Tobi Grüner Twitterissä.
– Kuulin, että sääntömuutos oli jo päätetty vuonna 2019 äänienemmistöllä, Grüner lisäsi.
Kaikki tiimit eivät kuitenkaan olleet äänestyksessä muutoksen kannalla. Tähän asti yleensä kymmenennen sijan huonommalle puolelle jääneet tiimit ovat saaneet edun taistelussa pistesijoista vapaan rengasvalintansa ansiosta.
Jo joitain päiviä sitten julkaistu kauden 2022 sääntöopas paljasti, että aika-ajon rengassääntö oli poistettu tulevalta vuodelta kokonaan.

