Terveydenhuollon valvontaviranomaiset tarkastavat paraikaa Validia Asumisen vammaispalveluja lukuisten kanteluiden vuoksi. Aiemmin MTV Uutisille puhunut Validia Asumisen toiminnanjohtajan Päivi Harmaakorven mukaan taustalla on hoitajapula. Nyt puhuvat Validia asumisella vuosia olleet lähihoitajat, joiden mukaan hoitajapula on itse aiheutettua, ja se näkyy vakavina hoitopuutteina.
Kaksi Validia Asumisella työskennellyttä lähihoitajaa kertoo MTV Uutisille, että valvontaviranomaisille tehdyissä kanteluissa mainitut hoitovirheet ovat arkipäivää.
Heidän mukaansa syynä on hoitajien määrä, jota on tietoisesti vähennetty viime vuosina.
Lue Harmaakorven haastattelu täältä: Paleltuneita raajoja, lääkkeet jakamatta, vammainen unohdettu saunaan – Näin Invalidiliitto vastaa vammaispalveluista tehtyihin järkyttäviin kanteluihin: "Ydinsyy on henkilöstöpula"
Hoitajat haluavat pysytellä anonyymeina, sillä he pelkäävät työnsä puolesta.
Työolot muuttuivat Validia Asumisen myötä
Molemmat hoitajista kertovat, että monet heidän kollegoistaan ovat jättäneet aiemmin mukavan työpaikan sen jälkeen, kun yksiköstä tuli Validia Asuminen.
– Aiemmin työpaikan takana oli säätiö ja työ oli kohtuullista. Ehdimme suunnitella työt aamuisin.
– Kun Validia Asuminen tuli kuvioihin, henkilökuntaan alettiin laskea henkilöitä, jotka eivät tehneet perushoitotyötä. He saattoivat käydä antamassa lääkkeet, mutta eihän se auta hoitotyössä. Nämä haamutyöntekijät laskettiin hoitajamitoitukseen.
Tällaisia Suomen Kuvalehden esiin tuomat kantelut olivat: SK: Suuri määrä kanteluja järkyttävistä laiminlyönneistä Invalidiliiton vammaispalveluissa
Vaativia tehtäviä yksin
Hoitajat kertovat joutuneensa sinnittelemään yksin niissäkin tehtävissä, joissa pitäisi olla kaksi työntekijää.
– Monilla asukkailla tarvitaan esimerkiksi katetrointia ja heidän siirtelyynsä käytetään nostolaitteita.
– Olin itse niitä työntekijöitä, jotka jaksoivat. Fyysinen kunto oli sen verran hyvä. Mutta jos ajattelet tilanteita asiakkaan kautta, että yksin siirtelet yhdellä kädellä satakiloista asiakasta. Toisella kädellä survot nostoliinaa alle tai otat kakkavaippaa pois, niin onhan se asiakkaalle todella epämiellyttävää. En yhtään ihmettele sitä, että asiakkaat ovat tyytymättömiä ja haluavat tehdä valituksia.
Hoitajien työpäivissä mitään ei ehdi tekemään kunnolla
Lähihoitajat kertovat, että arki yksikössä oli kestämätöntä. Mitään ei ehdi tehdä kunnolla – yhden asukkaan kanssa ehtii olla 15 minuuttia, kun seuraava jo soittaa.
– Se on rankkaa, koska potilaista tulee läheisiä. Kun on ollut monta vuotta heidän kanssaan, saattaa olla ainut kontakti asukkaille. Mutta ei vaan pysty olemaan läsnä, koska aikaa ei ole.
– Kellään ei ollut aikaa. Moni asukas joutui suoraan lounaalle, kun emme ehtineet tuomaan kaikkia aamupalalle. Emmekä aina ehtineet antaa asukkaille iltapalaa. Se oli ihan hirveää.
Asiakkaita arvioitu liian vähän hoitoa tarvitseviksi
Päivi Harmaakorpi kertoi aiemmin MTV Uutisille, että Validia Asumisella hoitajamitoitukset määritellään yksilöllisesti potilaan tarvitseman hoivan perusteella.
– Alimmat mitoitukset ovat luokkaa 0,55 (noin kaksi potilasta per hoitaja) hyvin kevyen hoidon tarpeen asiakkaiden yksiköissä. Sitten on olemassa erittäin haasteellisten asiakkaiden yksiköitä, jolloin henkilöstömitoitus on yksi. Eli kutakin asiakasta kohtaan on yksi hoitajaa. Ne vaihtelevat, sanoi Harmaakorpi.
Haastateltujen hoitajien mukaan asiakkaiden hoitajamitoitukset eivät kuitenkaan ole ajan tasalla: jotkut asukkaat eivät saaneet kuntonsa mukaista hoitoa, vaan heidät oli arvioitu vähäisempää hoitoa tarvitseviksi asukkaiksi.
Toisen hoitajan mukaan hoitajien määrä esimerkiksi aamuvuoroissa tippui Validia Asumisen myötä aiemmasta kymmenestä seitsemään.
– Suurimmalla osalla asukkaista ei ole elämässä juuri muuta kuin me hoitajat. Yritin saada asukkaat paremmalle mielelle, kun kävin, mutta se kävi todella raskaaksi, koska aikaa ei ollut.
"Vaippoja ei ehditty vaihtaa ajallaan"
Toinen hoitajista epäilee, että osa hoitajista merkkaa sähköiseen työtehtäväjärjestelmään tehdyiksi tehtäviä, joita ei todellisuudessa ole ehditty suorittaa.
– En edes tiedä, minkä verran niissä bluffataan. Jos joku tekee muutamassa minuutissa aamutoimet, niin ei se työntekijä ole oikeasti pessyt asukkaan hampaita.
– Siellä tosi paljon oiottiin niitä asioita väsymyksen takia. Asukkaiden elämänlaatu huononi jo senkin takia, ettei vaippoja ehditty vaihtamaan ajallaan, ne tulivat yli ja pyykkivuoret kasvoivat.
"Työntekijät uuvutettiin monella eri tavalla"
Jos joku hoitajista tuli sairaaksi, monet työntekijät joutuivat tekemään tuplavuoroja. Ylitöitä ei maksettu, vaan työntekijät saivat tunnit esimerkiksi sunnuntaivuoroista esimerkiksi yhden tai kahden työtunnin vähennyksellä.
– Vapaapäivää ei todellakaan saanut. Työntekijät uuvutettiin monella eri tavalla. Kuudessa viikossa oli kaksi viikonloppuvapaata, kunnes sekin vähennettiin puoleentoista viikonloppuun kuudessa viikossa.
– Edelleenkin koen hirveätä syyllisyyttä siitä, että jätin yksikön asukkaat. Uuvuin lopulta itsekin, jätin työpaikan ja olin jonkun aikaa kotona. Sittemmin olen uudessa työssä: siellä ollaan inhimillisempiä. Sen myötä olen tajunnut, ettei asioiden tarvitse olla niin huonosti.
MTV Uutisten haastattelemat lähihoitajat sanovat, ettei konsernin johto voi siirtää palvelunsa laadun vastuuta yksin lähihoitajille. Jos työntekijöitä on liian vähän, työtä on mahdotonta tehdä riittävän hyvin.
– Johtajilla on vastuu palvelun laadusta. Heidän pitäisi kuunnella aidosti hoitajia. He pystyisivät jotakin tekemään.
– Eikä siinä ole mitään pahaa, jos tekee tulosta, kunhan tekee sen oikein. Tulosta ei revitä hoitajien eikä asukkaiden selkänahasta.
Työntekijöitä lähtenyt kymmenittäin
Haastatellut lähihoitajat kertovat työntekijäkadon olevan todellinen ongelma ja painottavat konsernin vastuuta.
– Mikä on koko konsernin vastuu siitä, että sieltä on lähtenyt kymmenittäin ihmisiä pois? Sellainenkin ihminen, joka oli parikymmentä vuotta talossa, lähti töistä pois, vaikkei hänellä ollut työpaikkaa tiedossa, toinen hoitajista sanoo.
MTV Uutisten haastattelemat lähihoitajat toivovat Validia Asumisen tekevän työstä inhimillisempää. Jatkuvat ajanpuutteesta johtuvat laiminlyönnit tekevät hoitajat toivottomiksi ja saavat asukkaat voimaan huonosti.
– Konsernin pitäisi muistaa, että teemme ihmisten kanssa töitä. Ihmisten, joilla on tunteet, hoitajat tiivistävät.