Valtioneuvoston kanslia julkaisi verkkosivuillaan luonnoksen lakiesityksestä, joka pitää sisällään liikkumisrajoitukset, maskipakon sekä niiden perusteet.
Perusteluissa todetaan, että epidemian kasvu jatkuu nykyisistä rajoituksista huolimatta.
– Jatkuessaan tämä tarkoittaisi, että esimerkiksi Helsingissä voisi olla nykyisen yli 250 tapauksen sijaan neljän viikon kuluttua jopa 500 tapausta päivässä, luonnoksessa todetaan.
Pahimmillan tartuntojen kasvu voisi johtaa Suomessa samanlaiseen tilanteeseen kuin Virossa on nyt.
– Tilanne erityisesti Helsingin ja Uudenmaan sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiireissä on niin uhkaava, että taudin ilmaantuvuuden kasvaessa nykyisellä vauhdilla sairaanhoidon tarve kasvaa merkittävästi ja erikoissairaanhoidon kantokyky ylittyy neljän viikon kuluessa 50 – 75 prosentin todennäköisyydellä, luonnoksessa kirjoitetaan.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan on välttämätöntä, että erityisesti pääkaupunkiseudulla ja Turussa otetaan käyttöön uusia rajoitustoimenpiteitä, jotta terveydenhuollon kantokyky ei ylity.
– Tartuntatautilain ja esimerkiksi muun sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön mukaiset toimivaltuudet eivät enää riitä tilanteen hallitsemiseksi, luonnoksessa todetaan.
Ulkoilu sallitaan
Liikkumisvapauden rajoitus koskisi poistumista omalla asuinpaikalla olevan kiinteistön suljetusta tai rajatusta pihapiiristä, mutta ulkoilu esimerkiksi virkistäytymistarkoituksessa olisi sallittua.
– Lisäksi liikkumis- ja oleskelurajoituksen alaisuudesta rajattaisiin pois lasten ulkoilu ja leikkiminen yhdessä muiden lasten kanssa. Lisäksi myös muille on sallittua virkistäytymis- ja kuntoilutarkoituksessa tapahtuva ulkoilu samoin kuin kotieläimen ulkoiluttaminen, kun se voi tapahtua riittävää etäisyyttä pitäen muiden ihmisten kanssa, luonnostekstissä sanotaan.
Virkistäytymis- ja ulkoilutarkoituksessa saa liikkua samaan talouteen kuuluvien tai enintään kahden muun henkilön kanssa.
Välttämättömiksi syiksi lähteä asioille luetellaan muun muassa kaupassa, töissä, sosiaali- ja terveydenhuollossa, pankissa, postissa, koulussa ja apteekissa käynti. Alkoholijuomat luetaan lakiesityksen esittelyssä elintarvikkeiksi.
Myös mökille saa lähteä, vaikka liikkumisrajoitukset toteutuisivat.
Muita välttämättömiä syitä liikkumiselle ovat luottamustoimen hoitaminen, varumiespalvelus, läheisen hoivaaminen, hautajaisiin osallistuminen, lapsen tapaamisoikeus, vammaisen avustaminen, yksilöllinen sielunhoidollinen tapaaminen uskonnollisen yhteisön edustajan kanssa, omalle kiinteistölle tai kulkuveuvolle siirtyminen ja kotieläimen hoito.
Maskipakko 2007 ja aiemmin syntyneille
Maskipakosta laissa aiotaan säätää siten, että tietyillä alueilla ”liikkuvan vuonna 2007 tai sitä ennen syntyneen on käytettävä suun ja nenän peittävää kasvomaskia tai hengityssuojainta sisätiloissa ja liikennevälineissä, joissa on muita kuin samaan talouteen kuuluvia henkilöitä. Kasvomaskia tai hengityssuojainta ei ole kuitenkaan käytettävä, jos terveyteen liittyvät syyt estävät maskin tai suojaimen käytön.”
Poliisi voi sakottaa maskittomuudesta 40 euron sakolla. Myös liikkumisrajoitusten rikkomisesta voitaisiin sakottaa, mutta lakitekstissä ei tämän sakon määrää suoraan määritellä.
Taloudellisia vaikutuksia on jonkin verran
Työllisyyden arvioidaan supistuvan sulku- ja liikkumisrajoitusten seurauksena. Liikkumisrajoitukset lisäisivät todennäköisesti lomautusten määrää, kun yritystoiminta erialoilla hiljentyisi.
– Sulku pidentäisi lomautusten kestoa. Lyhytaikainen ja pitkäaikainen työttömyys kasvaisi ja rakennetyöttömyyden uhka lisääntyisi. Lomautukset saattavat todentua irtisanomisina erityisesti niillä toimialoilla, joilla on muutenkin ollut haasteita. Liikkumisrajoitusten arvioidaan pienentävän kulutusta, mikä puolestaan heikentäisi yritysten taloudellista tilannetta ja ilmenisi jossain määrin lisääntyneinä lomautuksina.
– Rajoitustoimet vähentäisivät ihmisten liikkumista sekä lisäisivät konkurssiriskiä taloudellisesti tiukoilla olevien yritysten kohdalla, lakiluonnoksen vaikutusarvioinneissa todetaan.
Kolmeksi viikoksi kerrallaan
Hallitus voi määrätä asetuksellaan liikkumisrajoituksia tietyille alueille kolmeksi viikoksi kerrallaan. Jos rajoituksia ei kuitenkaan nähdä välttämättömiksi, niitä ei voida määrätä. On siis mahdollista, ettei tautitilanteen mahdollisesti helpottaessa lakia käytetä, vaikka se mahdollisesti eduskunnassa hyväksyttäisiin.
Eduskunnalla kulunee ainakin viikko lain käsittelyssä, joten liikkumisrajoitukset voivat olla voimassa aikaisintaan pääsiäisen jälkeen.
On myös mahdollista, että perustuslakivaliokunta ei laske lakiesitystä sellaisenaan läpi, jos lakiesitys ylipäätään valiokunnan käsittelyyn tulee.
Lakiesityksen mukaan liikkumisrajoitukset ja maskipakon mahdollistama laki voisi olla voimassa 14. toukokuuta asti.