Dieselin raju kallistuminen merkitsee yhdelle ajoneuvoyhdistelmälle jopa useiden kymmenien tuhansien eurojen lisäkulua vuodessa. Hinta nousi vuoden 2021 aikana 29 senttiä ja vuodenvaihteessa rapsahti vielä noin 10 senttiä lisää biopolttoaineen sekoitusvelvollisuuden kiristyksestä.
– Aiemmin puhuttiin, että sekoitusvelvoitteesta johtuen hinta nousisi pikkuhiljaa. Nyt se nousi mielestäni liian paljon, tuskailee joensuulainen kuljetusyrittäjä Markku Huovinen.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL kertoo, että vielä marraskuun lopussa kolmen ministeriön tilaamassa selvityksessä arvioitiin huomattavasti hitaampaa korotusaikataulua.
– Jakeluvelvoitteen 30 prosentin tason arvioitiin nostavan dieselin pumppuhintaa 12–22 senttiä litralta vuoteen 2030 mennessä. Nyt velvoite on 19,5 prosenttia ja jo nyt tuo ennustettu hinnannousu toteutui, huomauttaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Sekoitevelvoitteen kiristyminen, maailmanmarkkinahintojen nousu ja kotimaiset veronkorotukset osuivat nyt samaan aikaan.
– On selvää, että tässä tilanteessa ei tule tehdä uusia päätöksiä jakeluvelvoitteen kiristämisestä 34 prosenttiin.
Kansallinen lisärasitus
Kiristynyt jakeluvelvoite edellyttää polttoaineyhtiöitä lisäämään aiempaa enemmän kalliimpaa uusiutuvaa raaka-ainetta liikennepolttoaineisiin.
Vaikutukset kuljetusalalle ovat etujärjestön mukaan huolestuttavat. Noin 4300 kuljetusyritystä edustava SKAL laskee, että lisäkustannuksia syntyy jopa 500 miljoonaa euroa.
– Poliittisilla päätöksillä kerättävien lisäverojen tai veroluonteisten maksujen kerääminen liikenteeltä ei ole enää missään suhteessa alan maksukyvyn kanssa, Kujala tiivistää.
Jakeluvelvoite ei ole varsinainen vero, mutta sen vaikutukset ovat etujärjestön mukaan rinnasteisia veronkorotukselle.
– Kyse on kansallisesta lisävaatimuksesta, joka kohdistuu vain suomalaisiin toimijoihin heikentäen suhteellista kilpailukykyämme, Kujala toteaa.
Ammattidiesel olisi helpotus
Alan toimintamahdollisuuksien turvaamiseksi kuljetusyrittäjät esittävät, että valtiovarainministeriö valmistelee hallitusohjelmassa mainitun ammattidieselin käyttömahdollisuuden. Se olisi ratkaisu käsillä olevaan hintakriisiin ja kuljetuskustannusten pidempiaikaiseen hillitsemiseen.
Järjestelmässä EU:n energiaverodirektiivissä säädetyn mekanismin mukaisesti kuorma- ja linja-autoissa käytettävää dieseliä verotetaan muissa ajoneuvoissa käytettävää kevyemmin.
– Kuljetusyritykset saavat tankkaamansa dieselin polttoaineverosta palautusta. Järjestelmä on käytössä yhdeksässä EU-maassa. Se on siellä koeponnistettu eikä ole olemassa esteitä sen käyttöönotolle, Kujala muistuttaa.
Elintarvikekuljettajien edunvalvonnassa mukana oleva yrittäjä Markku Huovinen arvioi, että ammattidieselillä olisi iso merkitys yritysten maksukyvyn ja kannattavuuden parantamiseksi.
– Saan huolestuneita puheluita yrittäjiltä. Siellä alkaa monella olla rahat lopussa. Vain pieni osa yrittäjistä pystyy siirtämään kohonneet kustannukset heti kuljetushintoihin, Huovinen huomauttaa.
Sähkörekat eivät ole ratkaisu
SKAL:n tuoreimman kuljetusbarometrin mukaan alan kannattavuus on merkittävästi heikentymässä. Yritykset arvioivat, että kuljetusmäärät, ajosuoritteet, liikevaihto ja jopa henkilöstön määrä kasvavat, mutta kannattavuus ja kalustoinvestoinnit ovat selvässä laskussa.
– Kuljetusbarometrin ennakkotiedot kertovat hätkähdyttävän huonosta kannattavuudesta, se on laskenut viisi yksikköä vuoden takaisesta, Kujala kertoo.
Kujalan mielestä heikko kannattavuus hidastaa alan yritysten mahdollisuuksia investoida vähempipäästöiseen kalustoon.
– Pitää lisäksi muistaa, että sähkö ei tule olemaan pitkien etäisyyksien Suomessa vielä lähiaikoina ratkaisu raskaan liikenteen päästövähennyksiin.