Kuljetusyritysten edunvalvojan mukaan Venäjän hyökkäyksestä johtuva polttoaineen hinnannousu uhkaa kuljetusyrityksiä jopa konkurssilla.
Ukrainan sodan alkamisen jälkeen dieselin hinta on noussut lyhyessä ajassa lähes 40 senttiä litralta.
Kuljetus- ja logistiikkayritysten edunvalvontajärjestö SKAL:in toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo, että tilanne oli haastava alkuvuodesta jo ennen Venäjän hyökkäystä.
Dieselin hinta lähti nousemaan jo syksyllä. Nyt dieselin hinta on ennätyksellisen korkealla.
– Vaikutukset on todella dramaattisia, Kujala kuvailee.
Kujala jatkaa kertomalla, että kuljetysyritysten tuoreen barometrin mukaan 25 prosenttia kuljetusyrittäjistä oli samaa tai lähes samaa mieltä konkurssiuhasta.
Lue myös: Dieselin ennätyskorkea hinta uhkaa lähes jokaisen kuljetusyrittäjän tulevaisuutta – "Järkevämpää jättää ajamatta"
Dieseliä kuluu jopa 60 litraa sadalla kilometrillä
Monet kauppojen hyllyille ja yritysten käyttöön tuotteita kuljettavista kuorma-autoista kuluttaa 60 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.
– Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa. Osa on joutunut barometrin vastausten perusteella pysäyttämään kuljetustoiminnan, Kujala avaa.
– Tässä on tulossa vahinkoa joka vaurioittaa koko Suomen logistista asemaa, Kujala jatkaa.
Lue myös: Ammattikuljettaja Mika Ranta lomautettiin kalliin dieselin takia: "Tuli hätä, mistä saan rahaa"
Ratkaisuja toivotaan nopeasti
Ratkaisuja kuljetusalan hätään on olemassa.
– Me olemme ehdottaneet aiemmin ammattidieseljärjestelmää, jonka valmistelun hallitus päättikin kolmisen viikkoa sitten aloittaa, Kujala kertoo.
Kujala pohtii, että korona-aikana käytössä olleet kustannustukikeinot voisi yhdistää ammattidieseljärjestelmään.
– Valitettavasti se ei tähän akuuttiin kriisiin ehdi, Kujala kuitenkin toteaa.
Kujala jatkaa kertomalla muutamia nopeasti vaikuttavia keinoja.
– Yksi merkittävimmistä olisi se, että Suomi poistaisi määräaikaisesti polttoaineen jakeluvelvoitteen kokonaan. Se laskisi hintoja noin 30 senttiä aika nopeasti siitä, kun se poistettaisiin, Kujala avaa.
Jakeluvelvoite tulee EU:lta, mutta Kujalan mukaan EU ei velvoita niin laajaa jakeluvelvoitetta, kuin mikä Suomessa on käytössä.
– Eräs keino on myös dieselveron alentaminen EU:n energiaverodirektiivin minimiin.
Kujala pohtii, että myös käyttövoimaveron pienentäminen voisi toimia erityisesti pakettiautojen suhteen, mutta ei raskaan kaluston kanssa.