Kuljetusyrittäjät varoittavat: Kallis diesel voi näkyä tyhjinä hyllyinä kaupoissa – "Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa"

Kuljetusyritysten edunvalvojan mukaan Venäjän hyökkäyksestä johtuva polttoaineen hinnannousu uhkaa kuljetusyrityksiä jopa konkurssilla.

Ukrainan sodan alkamisen jälkeen dieselin hinta on noussut lyhyessä ajassa lähes 40 senttiä litralta.

Kuljetus- ja logistiikkayritysten edunvalvontajärjestö SKAL:in toimitusjohtaja Anssi Kujala kertoo, että tilanne oli haastava alkuvuodesta jo ennen Venäjän hyökkäystä. 

Dieselin hinta lähti nousemaan jo syksyllä. Nyt dieselin hinta on ennätyksellisen korkealla. 

– Vaikutukset on todella dramaattisia, Kujala kuvailee.

Kujala jatkaa kertomalla, että kuljetysyritysten tuoreen barometrin mukaan 25 prosenttia kuljetusyrittäjistä oli samaa tai lähes samaa mieltä konkurssiuhasta.

Dieseliä kuluu jopa 60 litraa sadalla kilometrillä

Monet kauppojen hyllyille ja yritysten käyttöön tuotteita kuljettavista kuorma-autoista kuluttaa 60 litraa dieseliä sadalla kilometrillä.

– Näillä kustannuksilla ei pystytä toimittamaan tavaraa. Osa on joutunut barometrin vastausten perusteella pysäyttämään kuljetustoiminnan, Kujala avaa.

– Tässä on tulossa vahinkoa joka vaurioittaa koko Suomen logistista asemaa, Kujala jatkaa.

Ratkaisuja toivotaan nopeasti

Ratkaisuja kuljetusalan hätään on olemassa.

– Me olemme ehdottaneet aiemmin ammattidieseljärjestelmää, jonka valmistelun hallitus päättikin kolmisen viikkoa sitten aloittaa, Kujala kertoo.

Kujala pohtii, että korona-aikana käytössä olleet kustannustukikeinot voisi yhdistää ammattidieseljärjestelmään.

– Valitettavasti se ei tähän akuuttiin kriisiin ehdi, Kujala kuitenkin toteaa.

Kujala jatkaa kertomalla muutamia nopeasti vaikuttavia keinoja.

– Yksi merkittävimmistä olisi se, että Suomi poistaisi määräaikaisesti polttoaineen jakeluvelvoitteen kokonaan. Se laskisi hintoja noin 30 senttiä aika nopeasti siitä, kun se poistettaisiin, Kujala avaa.

Jakeluvelvoite tulee EU:lta, mutta Kujalan mukaan EU ei velvoita niin laajaa jakeluvelvoitetta, kuin mikä Suomessa on käytössä.

– Eräs keino on myös dieselveron alentaminen EU:n energiaverodirektiivin minimiin.

Kujala pohtii, että myös käyttövoimaveron pienentäminen voisi toimia erityisesti pakettiautojen suhteen, mutta ei raskaan kaluston kanssa.

Katso yllä olevalta videolta, miksi sähköisiin ajoneuvoihin siityminen on hankalaa raskaan kaluston osalta.

Lue myös:

    Uusimmat