Sähköauton latausasemassa täytyy olla näyttö, jos sähköä myydään laskutusta vastaan.
Sähköauton latausasemia löytyy monista pihoista ja yrityksistä.
Kulutusperusteisessa latausasemassa olisi kuitenkin oltava näyttö, muistuttaa itsekin latauslaitteita myyvä Nordic Plug Oy tiedotteessaan.
– Jos viranomaisvalvonta tiukkenee, voi väärin toteutettuja latausasemia joutua jopa purkamaan, yhtiön hallituksen puheenjohtaja Juha Kummunmäki kuvaa tiedotteessa.
Vaihtovirtamittarin tulee myös täyttää mittauslaitedirektiivin (MID) vaatimukset, ja sen mukana on toimitettava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus.
Lue myös: Traficomilta muistutus sähköautojen latauspisteiden pakollisuudesta – asennusaikaa vuoden loppuun
Kummunmäen mukaan moni taloyhtiö on havahtunut säännöksiin.
– Mittauslain vastaisia latausasemia on laitetoimittajien kustannuksella vaihdettu lain pykälät täyttäviin latausasemiin. Suurteholatausasemissa MID-mittareiden jälkiasennuksia nähtiin viime vuonna runsaasti, muttei asiasta juuri puhuttu julkisesti.
Lue myös: Tesla tyrmää "latausta nopeuttavan" niksin
Vaatimuksena kuluttajan nähtävillä oleva näyttö
Sähköautojen lataus jakaantuu kulutusmittaukseen ja elinkeinotoimintaan, kertoo Tukes.
Kulutusmittausta on esimerkiksi autopaikan omistajan auton lataaminen taloyhtiön paikalla. Auton lataaminen julkisesta latauspisteestä on sähkön myyntiä maksua vastaan – siis elinkeinotoimintaa.
– Sähköautojen latauslaitteessa, jossa ladattu sähköenergia mitataan laskutusta varten, pitää olla kuluttajan helposti nähtävillä oleva näyttö. Näytössä oleva lukema on mittaustulos, jonka perusteella määritetään maksettava hinta, toteaa Tukes sivullaan.
– Kun latauslaitteessa on näyttö, ei tarvita (MID-)sertifioitua tiedonsiirtoyhteyttä ja taustajärjestelmää.
Tasavirtasähkön mittauksesta ei toistaiseksi ole EU-alueella yhteisiä vaatimuksia, kertoo Tukes. Mittauslaitelain vaatimukset koskevat sekä vaihtovirtamittaria että tasavirtamittaria.
Lue myös:
Marika varmisti hotellista etukäteen sähköauton latausmahdollisuuden – lopputulos nauratti
Mitä hyvään sähköauton latausetikettiin kuuluu? Autoliiton koulutuspäällikkö vastaa
Katso myös: Sähköautojen latauspisteet tulevat pian pakollisiksi – keitä muutos koskee?
5:33
Juttua muokattu 11.11.2024 klo 8.07: lisätty tieto siitä, että mittauslaitelain vaatimukset koskevat sekä vaihtovirtamittaria että tasavirtamittaria.