Latvala ei nurise muutoksesta: "Turhaa käyttää energiaa siihen"

VW:n rallitiimi
VW:n rallitiimiFerdi Kräling Motorsport-Bild GmbH - www.kraelingbildagentur.de
Julkaistu 16.01.2015 15:18
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Rallin MM-sarjan uusi lähtöjärjestyssääntö astuu voimaan alkavalla kaudella.

Vielä viime vuonna MM-sarjan kärkiauto joutui auraamaan sora- ja lumiralleissa teitä vain avauspäivänä, jonka jälkeen kaksi viimeistä päivää ajettiin tuloslistan käänteisessä järjestyksessä kärjen osalta. Tänä vuonna MM-kärjen on kärsittävä kaksi ensimmäistä päivää aura-autona.

- Uusi kuvio vaikeuttaa MM-sarjan johtajaa. Hyvä puoli on se, että tämä antaa mahdollisuuden myös vähän epäonnistua, Volkswagen-kuljettaja Jari-Matti Latvala sanoo.

- Aikaisempina vuosina on ollut ulkona kuvioista, jos on ajanut kaksi rallia huonosti. Jos nyt ajaa pari rallia huonosti, joutuu lähtemään kaukaa, mutta esimerkiksi kuumissa soraralleissa on hyvät edellytykset voittaa ja kuroa piste-eroa takaisin kiinni. Siinä mielessä tämä antaa pikkaisen pelivaraa kuljettajille, joille tulee epäonnistumisia.

Latvalan tallikaveri ja kaksi edellistä maailmanmestaruutta voittanut Sebastien Ogier on antanut kovaa kritiikkiä uudelle säännölle, koska MM-sarjan kärkikuljettaja ei välttämättä pysty taistelemaan ykkössijasta. Latvala ei nurise muutoksesta.

- Olisihan se hienoa ajaa jokaisen rallin voitosta, mutta sääntöihin ei voi vaikuttaa, ja on ihan turhaa käyttää energiaa siihen. Säännöt ovat sääntöjä ja niiden mukaan pitää elää.

Toinen sääntömuutos koskee väliaikoja, joita autokunnat eivät enää saa erikoiskokeiden aikana.

- Se vähentää minun hommia, kun ei tarvitse vilkuilla monitoria. Jari-Matille muutos ei ole hirveän iso, koska hän ajaa aina erikoiskokeen voitosta. Sen sijaan Hirvosen Mikko seurasi todella tarkasti tilannetta väliajoista, Latvalan kartturi Miikka Anttila valottaa.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli