Toinen sija Monte Carlo -rallista oli Jari-Matti Latvalalta uran paras MM-sarjan avaus. Se myös opetti yhtä ja toista.
- Nyt tiedän kuinka tässä kilpailussa pitää ajaa. Olen joskus aiemmin yrittänyt aivan liian kovaa jäisillä osuuksilla, ja viime vuonna taas ajoin liian hiljaa, Latvala kertaili.
Latvalan mukaan varman päälle -rengasvalinnat ja tasainen, hieman varman päälle -ajo poikivat tulosta osin jäisillä ja lumisilla Ranskan alppiteillä.
- Tässä tuli uusiakin kokemuksia. Ajoin esimerkiksi ensimmäistä kertaa slikseillä jäisillä teillä. Tähän asti olen valinnut lumirenkaan, kun on ollut jäisiä osuuksia, Latvala muisteli.
Kakkossija rallin voittaneen Sebastien Ogierin vanavedessä irtosi ilman suuria vastoinkäymisiä. Erot kärjessä kasvoivat jo varhain suuriksi, kun Volkswagen-tallin kärkihaastajista Citroenin Sebastien Loeb ja Kris Meeke putosivat ajovirheiden takia kärkitaistelusta, ja Ogier johti VW-tallin Latvalan ja Andreas Mikkelsenin kanssa kolmoisvoittoon.
- Koko ajan oltiin kuitenkin limitissä esimerkiksi sen suhteen, että oli todella vähän aikaa saada etuautoilta kelitiedot, jotka olivat erittäin tärkeitä, Latvalan kartturi Miikka Anttila paljasti.
Aivan ongelmaton Latvalan kilpailu ei ollut. Lauantaina hän lipesi soralta pellolle ja sunnuntaina tuli sydämentykytystä jarruvaivojen takia.
- Jarruissa näyttää olevan sellainen ongelma, että jarrulevyt ikään kuin lasittuivat ja niistä katoaa kitka tietyissä paikoissa. Esimerkiksi kun kiivettiin Turinin pätkää ylöspäin ja siellä tuli lunta vastaan. Lauantaina Sisteronin lumisella osuudella oli sama tilanne, Latvala sanoo.
Kilpailun päättäneen erikoiskokeen kolmannella sijalla Latvala kartutti pistepussiaan yhdellä ylimääräisellä MM-pisteellä. Se maistui, sillä Ogier jäi ilman bonuspisteitä.
- Todella hankalat olot, mutta hieno tunnelma, Latvalan 58 sekunnilla rallissa peitonnut Ogier summasi rallia.
Kakkosautona reitille Ruotsissa
MM-sarjan avauskisa tarjosi maistiaiset sarjan uusista säännöistä. Uudistuksista keskeisin on lähtöjärjestyssääntö, joka määrää, että rallin kaksi ensimmäistä etappia ajetaan MM-sarjan pistejärjestyksessä. Helmikuisessa Ruotsin rallissa Ogier ja Latvala ovat siten kaksi kärkiautoa perjantaina ja lauantaina.
- Ruotsissa se voi olla kelistä riippuen hyvä tai huono asia, mutta vasta täällä hoksasin, että rallissa keskeyttäneet autot, jotka jatkavat kilpailua seuraavana päivänä, sijoitetaan lähtöjärjestyksessä aivan keulaan. Se voi tuoda joissakin ralleissa apua MM-sarjan johtajalle, Latvala sanoo.
Ruotsin rallissa Latvala puolustaa voittoa. Hän uskoo, että voitosta voi olla omien tallitovereiden lisäksi ajamassa muitakin.
- Citroenin auto vaikutti nyt todella hyvältä, eli Ruotsissa pitää onnistua, jos aikoo menestyä, Latvala sanoo.