Le Mansin 24 tunnin kilpailu on suuri haaste sekä autoille että kuljettajille. Yli 13 kilometriä pitkä Circuit de la Sarthen julkisia teitä käyttävä rata ei anna juurikaan virheille sijaa.
Rataan on tehty vuosikymmenien saatossa hyvin maltillisesti muutoksia. Väliaikaisesti rakennettu rata harasi vuosia nykyaikaista turvallisuusajattelua vastaan, kunnes muutosten tuulet alkoivat vähitellen vaikuttamaan myös lähes satavuotisen kilpailun toimintatapoihin.
Yksi radan ikonisimmista kohdista on loppuosan vauhdikas mutkaosuus, niin kutsutut "Porsche-kurvit". Hyvän kierrosajan saadakseen kuljettajan täytyy uskaltaa pitää jalka tiukasti kaasupolkimella pysyen samalla ajolinjalla. Pienikin virhe on tavannut lähettää auton välittömästi aivan radan vieressä oleviin teräskaiteisiin.
Täksi vuodeksi aluetta on muutettu turvallisuuskorttia pelaamalla. Turva-alueita on levennetty, mikä on samalla poistanut mutkien ominaispiirteen.
Kuljettajat ovat ottaneet muutokset vastaan ristiriitaisin tuntein. Varsinkin kokeneet kuljettajat kritisoivat päätöstä äänekkäästi.
- Porsche-mutkat ovat olleet aina ikoninen osa rataa, mutta tämä vie jotain pois siltä. Rata on nyt toki turvallisempi, mutta jos tämä suuntaus jatkuu, muuttuu tämä rata parkkipaikaksi, missä mikään ei uhkaa kuljettajaa. Mielestäni täytyy olla varovainen, mitä muutoksia radalle tehdään, kolminkertainen kisan voittaja Andre Lotteter toteaa Autosportille.
Jan Magnussen, Toni Vilanderin monivuotinen kilpakumppani GTE Pro -sarjasta, ajoi itse mutkaosuudella rajusti ulos kaksi vuotta sitten. Huolimatta loukkaantumisesta ja kisan väliin jättämisestä tanskalainen ei olisi halunnut nähdä tämän vuoden turvallisuusuudistuksia.
- En ole idean suuri fani. Jos rata-aidat siirretään kauaksi radasta, tulee tästä kuin mistä tahansa F1-radasta, jossa kuka tahansa voi olla nopea, Magnussen pamauttaa.
Tämän vuoden Le Mans ajetaan reilun viikon kuluttua.