Leena klikkasi huijausviestin linkkiä, sai lopulta lähes 1 700 euron laskun – ei päässyt pälkähästä

0:48img
Miten huijauksen voi tunnistaa huijaukseksi? Katso DNA:n vinkit videolta.
Julkaistu 10.09.2023 13:55

Ville Järveläinen

Kuluttajariitalautakunta on antanut ratkaisunsa tapauksessa, joka koskee huijaustekstiviestissä olleen linkin klikkaamisesta seuranneen laskun maksamista.

Leena* sai kesällä 2021 yhteydenoton Telialta operaattorin havaittua asiakkaansa puhelinliittymällä poikkeuksellista liikennettä. Leenan liittymästä oli lähetetty tekstiviestejä ulkomaille lähes 1 700 euron edestä, mikä operaattorin arvion mukaan viittasi puhelimeen asentuneeseen haittaohjelmaan.

Telia hyvitti maksuista automaattisesti puolet, mutta Leena ei tähän kuitenkaan tyytynyt. Hän vaati koko laskun perumista, koska piti laskun summaa kohtuuttomana, eikä hän ollut lähettänyt viestejä itse. Tapaus eteni kuluttajariitalautakuntaan, koska Teliakaan ei asiassa taipunut.

Telian selvityksen mukaan Leena oli todennäköisesti klikannut Android-puhelimeensa tulleessa tekstiviestissä ollutta linkkiä, joka vei väärennetylle sivustolle. Sivustolta Leena oli ladannut puhelimeensa .apk-päätteisen asennuspaketin ja antanut asentuneelle haittaohjelmalle puhelimensa käyttöoikeudet. Telian mukaan käyttöoikeuksien luovuttaminen niitä pyytäneelle haitalliselle sovellukselle ei ole voinut tapahtua asiakkaan huomaamatta.

Lue myös: Viisi keinoa suojautua huijauksilta – näin tunnistat viestin lähettäjän pahat aikeet

Tuhansia maksullisia viestejä

Tässä vaiheessa suuremmilta ongelmilta olisi voitu välttyä, mikäli Leena olisi havainnut virheensä ja ollut yhteydessä Teliaan. Näin hän ei kuitenkaan toiminut, minkä seurauksena haittaohjelma ehti lähettää Leenan liittymästä lähes 6 500 maksullista tekstiviestiä ulkomaiseen numeroon.

Operaattorin mukaan vastuu on ollut kuluttajalla. Samalle kannalle kääntyi kuluttajariitalautakunta, jonka mukaan haittaohjelma ei olisi voinut asentua puhelimeen ilman kuluttajan omaa aktiivista toimintaa ja käyttöoikeuksien antamista sovellukselle.

Lautakunnan mielestä kuluttajan yleiseen huolellisuuteen kuuluu, ettei tämä asenna laitteelleen virallisen sovelluskaupan ulkopuolisia ohjelmistoja varmistumatta ensin niiden turvallisuudesta. Lautakunta piti Leenan toimintaa tältä osin lievää suurempana huolimattomuutena, eikä suosittanut ylimääräistä hyvitystä jo aiemmin Telian hyvittämän puolikkaan lisäksi.

Lue myös: Petosten asiantuntija varoittaa "räjähdysmäisesti" lisääntyneistä huijauksista

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

* Leenan nimi muutettu

Tuoreimmat aiheesta

Huijaukset