Kuluttajat ovat siirtyneet käyttämään entistä enemmän verkkokauppoja, kun monet pyrkivät välttämään ostoksilla käymistä kaupoissa koronaviruksen leviämisen estämiseksi.
Ostoksilla on kuitenkin syytä olla tarkkana, sillä varsinkin verkkokaupassa hintavirheet ovat yleisiä. Myöskään myyjä ei yleensä voi perua kauppaa, vaikka se on ilmoittanut hinnan liian pieneksi.
Hintavirheiden syyt ovat yleensä teknisiä tai johtuvat inhimillisestä erehdyksestä. Virheet eivät aina ole ilmeisiä.
– Hyödykkeissä, joissa hintavaihtelut ovat suuria, esimerkiksi lennoissa ja elektroniikassa, kuluttaja voi yleensä luottaa alhaisenkin hinnan olevan oikea. Sen sijaan tuotteissa, jotka eivät ole tavanomaisesti alennusmyyntien tai tarjouskampanjoiden kohteena, poikkeuksellisen pienen hinnan pitää synnyttää kuluttajassa epäilyksiä, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
Kuluttajariitalautakunta on antanut hintavirheisiin viime aikoina useita ratkaisuja.
Lautakunta on ottanut kolmessa tuoreessa täysistuntoratkaisussaan kantaa kaupan sitovuuteen, kun hintavirhe on koskenut designtuotetta, lastenlelua ja vähän käytettyä maastopyörää.
Design-tuotteita pilkkahintaan
Ensimmäisessä ratkaisussa kuluttaja oli ostanut netistä 14 Aaltomaljakkoa 10 euron kappalehinnalla ja 22 Iittalan kartiolasia 0,51 euroa maksaneissa kahden lasin paketeissa.
Lautakunta totesi, että tuotemerkkituotteissa hintavaihtelut eivät tyypillisesti ole kovin suuria ja näin varsinkin designtuotteissa. Lautakunta piti hintavirheen seurauksena verkkokauppasivustolle päätyneitä alennuksia designtuotteille poikkeuksellisen merkittävinä ja huomattavina.
Lautakunnan mukaan kuluttajan oli pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhe eikä todellinen alennuskampanja. Tätä tuki myös tilattujen tuotteiden määrä.
Kauppa ei ollut sitova, koska kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää näin suuresta hintaerosta, että kyseessä oli virhe. Erityisesti, kun normaalihinta oli myös näkyvissä myyjän sivuilla.
Legotuotteita pukinkonttiin hyvällä alennuksella?
Toisessa ratkaisussa kuluttaja oli ostanut verkkokaupasta Lego-tuotteita 29,90 euron hintaan, mikä oli 20 prosenttia myyjän normaalihinnasta.
Kuluttajan mukaan myyjällä oli muitakin tuotteita näin halvalla eikä myyjä kiistänyt tätä. Tässä lautakunta totesi, että vaikka kyse oli tuotemerkkituotteesta, lastentavaroissa ja myös legotuotteissa alennusprosentit voivat olla suuria.
Kuluttaja ei voi todeta jonkin tietyn tuotteen kohdalla hintavirhettä, jos elinkeinonharjoittaja samanaikaisesti tarjoaa muita tuotteita vastaavanlaisin alennuksin.
Käytetyn tuotteen kohdalla arviointi vaikeaa
Kolmannessa ratkaisussa myyjä oli markkinoinut testimaastopyörää hieman yli 10 prosentilla ohjevähittäismyyntihinnasta. Kuluttaja oli tilannut tuotteen ja saanut tilausvahvistuksen.
Myyjän mukaan kauppa ei sitonut sitä, koska erheellisesti ilmoitetun 475 euroa ja suositetun hinnan 3 999 euroa välinen ero oli niin merkittävä. Kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää se hintavirheeksi.
Tässä lautakunta totesi, että asiassa ei ollut esitetty suositushinnan olleen nettisivuilla näkyvillä eikä sille siksi voitu antaa merkitystä ns. normaalihintana. Koska kyseessä oli ollut käytetty tuote, kuluttajalla oli ollut tavanomaista vaikeampi arvioida hinnan asianmukaisuutta. Käytetyssä tavarassa hyvin alhainenkaan hinta ei välttämättä tarkoita, että kuluttajan pitäisi ymmärtää se virheelliseksi.
Myyjä oli sidottu virheelliseen hintaan.
Sesonkituotteella ja erikoistuotteella selkeä ero
Aiemmissa ratkaisuissaan lautakunta on ottanut kantaa hintavirheeseen muun muassa sähkörumpujen, joulukalenterin ja matkapuhelimen kohdalla.
Erikoisissa soittimissa hintavaihtelut eivät yleensä ole kovinkaan suuria eikä sähkörumpujen kauppa ole tavanomaista. Kuluttajan oli pitänyt ymmärtää rumpujen hintavirhe, kun normaalihinta oli ollut 1 425 euroa ja ilmoitettu tarjoushinta 129 euroa.
Joulukalenterit ovat sesonkituotteita ja niiden hinta voi vaihdella paljonkin sen mukaan, kuinka pitkä aika seuraavaan jouluun on. Kalleimmillaan kalenterit olivat olleet 35 euroa. Kuluttaja oli ostanut ne 10 eurolla. Kuluttajan ei tarvinnut ymmärtää hintavirhettä.
Matkapuhelimissa alennukset voivat olla kovinkin suuria muun muassa mallistojen jatkuvasti uudistuessa. Vaikka tarjouksen mukainen hinta 199,50 euroa oli ollut tuotteen normaalihintaa 399 euroa sekä vastaavien tuotteiden yleistä hintatasoa selvästi alempi, hinta ei ollut niin poikkeuksellinen ja hintavirhe niin ilmeinen, että kuluttajan olisi se pitänyt ymmärtää.