Millainen vastuu kaupalla on myydä tuotteita ilmoittamallaan hinnalla ja missä tapauksissa oletetaan, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olleen väärä?
Jyväskylän Minimani-myymälällä kävi elokuun viimeisenä päivänä kahvitarjousta laatiessa inhimillinen virhe ja Keskisuomalainen-lehdessä julkaistussa mainoksessa kahvia oli tarjolla suorastaan pilkkahintaan.
Virhe korjattiin nopeasti sähköisissä kanavissa, mutta osa asiakkaista koki silti, että myymälän olisi pitänyt myydä kahvia ilmoitetulla hinnalla.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoon mukaan tapaus ei ole täysin selkeä, vaikka ihan selvästi onkin kyse virhetilanteesta.
Lue myös: Kuluttajansuojalaki uudistuu – tätä se tarkoittaa nettishoppailijalle
Harmistuneita ja ymmärtäväisiä asiakkaita
Jyväskylän Minimani-myymälän johtaja Ville Joensuu kertoo, että Juhlamokka-kahvin tarjoukseen oli päätynyt virhe, mutta kilo- ja yksittäishinnat oli merkitty tarjoukseen oikean tarjoushinnan mukaan.
Virheellisessä versiossa Juhla Mokkaa olisi saanut kaksi pakettia neljällä eurolla, vaikka tarjouksen piti olla kaksi pakettia yhdeksällä eurolla.
Myymälässä kahvia kuitenkin lopulta myytiin vain hintaan kaksi pakettia yhdeksällä eurolla. Joensuun mukaan muutama asiakkaista oli antanut asiasta harmistunutta palautetta.
– Tietysti se aamu aiheutti ryntäyksen, mutta paljon kuulimme myös sellaista kommenttia, että "kyllä tiedettiin, ettei se voi pitää paikkansa, mutta tultiin käymään silti". Ikävä painovirhe kyllä ja olemme siitä pahoillamme, Joensuu kertoo.
Kahvitarjouksen aiheuttama väkiryntäys tasoittui Joensuun mukaan päivän mittaan ja illalla kaupassa oli jo normaali kuhina.
Virheellinen hinta korjattiin Joensuun mukaan välittömästi Keskisuomalaisen digiversioon sekä kaikkiin sähköisiin kanaviin. Lisäksi myymälän etuovilla oli ilmoitus painovirheestä.
Lue myös: Yhä useampi suomalainen himoitsee nyt tätä poikkeuksellista kahvia – oletko maistanut?
Milloin virheellinen hinta ei sido myyjää?
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoon mukaan tilanteet, joissa mainoksessa on ollut painovirhe, ovat välillä hieman hankalia.
– Myyjän vastuulla on aina huolehtia siitä, että mainoksen tiedot pitävät paikkansa. Tähän samaan huolellisuusvelvollisuuteen kuuluu se, että markkinoinnin virhe tai tietojen muutos korjataan heti, kun virhe huomataan, Korppoo kertoo.
Virheellinen hinta ei sido Korppoon mukaan myyjää silloin, kun kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että kyse on selkeästi virheellisestä hinnasta.
– Eli silloin, jos hintaero on todella huomattavan suuri tai hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna, Korppoo selittää.
Korppoon mukaan Jyväskylän tapauksessa se, että osa asiakkaista on pystynyt päättelemään oikean kilohinnan perusteella tarjoushinnan virheelliseksi, voi vaikuttaa siihen, että kuluttajien olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan väärä.
– Mutta olisiko pitänyt ymmärtää, että se on selvästi virheellinen. Nämä ovat tapauskohtaisia arviointeja, enkä osaa sanoa [tähän] täysin oikeaa ja varmaa vastausta.
Juhla Mokan normaalihinta pyörii tällä hetkellä kuuden euron paikkeilla, ja virheellisen tarjouksen mukaisesti paketin hinta olisi ollut kaksi euroa.
– Kyllähän siinä iso hintaero on, mutta onko se riittävän ilmeinen? Nämä ovat välillä todella hankalia tapauksia, Korppoo selittää pohdintaa.
Lue myös: Lankesitko sinäkin? Helsinkiläistä kivijalkakauppaa ei ollut olemassakaan
Kuluttaja voi hakea korvauksia
Tilanteessa, jossa kuluttaja on lähtenyt myymälään hakemaan varta vasten tarjouksen houkuttelemana kahvipaketteja, eikä ole ostanut myymälästä muita tuotteita tai poikennut lähistöllä muissa kaupoissa, voi olla oikeutettu vahingonkorvaukseen.
– Eli esimerkiksi turhan kauppareissun kustannuksiin, Korppoo kertoo.
Jos asiakas haluaa reklamoida asiasta, se kannattaa tehdä ensimmäiseksi myyjän suuntaan.
– Vaikka virheen oikaisu tehtiin nopeasti, se ei välttämättä valitettavasti tavoittanut kaikkia.
Jos kauppa ei suostu vahingonkorvaukseen, asiasta voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja tarvittaessa viedä asian eteenpäin kuluttajariitalautakuntaan, josta voidaan antaa ratkaisusuositus kyseiseen asiaan liittyen.
Lue myös: Jopa 300 kahvikupillista päivässä! Kahvinmaistaja Tiina paljastaa, miksi kahvia ryystetään
Lue myös: Saako kahvia lämmittää mikrossa? Niina ja Lore Backman yllättyivät paahtimokierroksella: "Ei tuoksu yhtään kahvilta"
Lue uusimmat lifestyle-jutut!
Katso myös: Makutestissä suomalaisten arjen ja juhlan suosikit, eli vaaleapaahtoiset kahvit
7:44