Tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä on saavutettavissa, mutta se vaatii muiden toimien lisäksi rahaa, sanoo liikenne ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.)
Valtion rahoitus on Harakan mielestä nostettava fossiilittoman liikenteen tiekartassa sovitulle tasolle, jotta kaikki tuet ja kannustimet voidaan toteuttaa.
Ensimmäisen vaiheen kustannukset kohdistuvat pääosin vuosille 2022–2026. Vuosina 2022–2024 uusien tukien tarve on vuosittain noin 96 miljoonaa euroa, mutta vuodelle 2022 rahoitusta on valtion budjetissa vain noin 33 miljoonaa euroa, tiedotteessa kerrotaan.
– Elämme siirtymäkautta kohti ilmastoystävällistä liikennettä. Nyt on totuuden hetki, tähän tarvitaan myös rahaa, Harakka sanoo.
Lue lisää: Suomi on muuta EU:ta edellä liikennepäästöjen vähentämisessä, mutta tavoite on todella kaukana – "Ministeriö ja hallitus pistäneet tuulemaan"
Lisäksi tavoitteen toteutuminen edellyttää, että EU-komission esitykset autonvalmistajien tiukemmista päästörajoista sekä kaikkia jäsenvaltioita koskevasta tieliikenteen päästökaupasta toteutuvat.
Harakan mukaan Suomi osallistuu aktiivisesti EU:n lainsäädännön valmisteluun.
Kolmantena harkitaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen pientä nostoa biokaasun tuotannon kasvua vastaavalla määrällä 2030.
Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005 ja päästöjen poistaminen kokonaan vuoteen 2045 mennessä.
1:49