Mitä kansallinen tieliikenteen päästökauppa tarkoittaisi autoilijoille? Timo Harakka: Bensa kallistuisi väistämättä

Liikenne- ja viestintäministerin Timo Harakan mukaan kansallinen tieliikenteen päästökauppa on vasta vihoviimeinen keino, jos muut keinot eivät vähennä Suomen hiilidioksidipäästöjä tarpeeksi.

Ilmastopaneelin tuoreen raportin mukaan Suomessa voitaisiin ottaa vuonna 2026 käyttöön kansallinen tieliikenteen päästökauppa. Sillä saataisiin tavoitteiden mukaan liikenteen päästöt puolitettua vuoteen 2030 mennessä.

Ilmastopaneeli arvioi raportissaan, että pelkkä EU:n päästökauppa ei riitä Suomen päästötavoitteiden täyttämiseen.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) on eri mieltä. Harakka sanoi tänään Uutisaamussa, että Suomessa tavoitteet saavutetaan kyllä myös ilman liikenteen päästökauppaa.

– Meillähän on edelliseltä hallitukselta peritty tavoite puolittaa kotimaan päästöt liikenteessä vuoteen 2030 mennessä, ja se tavoite kyllä saavutetaan virkakunnan arvion mukaan myös ilman päästökauppaa, Harakka totesi.

Mikäli päästökauppaan kuitenkin päädyttäisiin, se tarkoittaisi Harakan mukaan autoilijoille väistämättä polttoaineen hinnan nousua.

– Siinä käy sitten niin, että vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat suhteessa edullisemmiksi, kuten ne nyt jo ovat, Harakka sanoi.

Esimerkiksi ladattavien autojen osuus uusista autoista on Harakan mukaan jo 40 prosenttia. Pelkkien sähköautojen osuus on jo suurempi kuin pelkkien bensa-autojen osuus.

– Tässä tapahtuu iso murros koko ajan. Vuonna 2019 oli tavoitteena, että yksi neljäsosa autokannasta olisi sähköautoja vuonna 2030 ja se näyttää toteutuvan, vaikka se silloin tuntui utopialta.

Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana. 

Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12. 

Ohjelma on katsottavissa myös MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä


Lue myös:

    Uusimmat