Suomalaiset kuljettajat kertovat, että liikenteessä heitä eniten pelottavat rattijuopot ja vaarallisia ohituksia tekevät autoilijat. Ärtymystä taas herättävät eniten ohittelijat ja takapuskurissa roikkuvat.
Liikenneturva kartoitti kyselyssään suomalaisten pelon ja ärsytyksen aiheita liikenteessä. Eniten pelottivat rattijuopot, joita lähes kuusi kymmenestä vastaajasta kertoi pelkäävänsä. Toiseksi eniten pelätään vaarallisia ohituksia, jonka noin puolet vastaajista mainitsi.
Hieman alle puolet vastaajista mainitsi pelkäävänsä ilman heijastinta kulkevia jalankulkijoita, liukasta keliä, mustaa jäätää sekä hirviä. Myös kännykkää ajaessaan käyttävät autoilijat herättävät pelkoa.
– Tilastojen valossa humalainen kuljettaja vaarantaa ulkopuolisten sijaan yleensä itsensä tai matkustajansa. Rattijuopon pelko ei ole perusteetonta, sillä yksi liikenteen vaarallisimmista paikoista on rattijuopon ohjaama auto, Liikenneturvan suunnittelija Antero Lammi kertoo.
Lammi jatkaa, että nykyään asenteet ovat kääntyneet vahvasti rattijuopumusta vastaan. Juopuneiden autoilijoiden pelko voikin toimia myös ennaltaehkäisyn välineenä. Kynnys käräyttää kännissä auton rattiin pyrkivää on Lammin mielestä myös saattanut madaltua.
Ärsyyntyminen lisää riskinottoa
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista joka kolmas kertoo ottavansa suuttuneena tai ärsyyntyneenä suurempia riskejä liikenteessä. Vaarallisesti ohittavat, takapuskurissa roikkuvat sekä liian lähelle eteen kiilaavat kuljettajat aiheuttivat vastaajissa eniten ärsytystä.
Liikennesääntöjen rikkominen sekä keskinopeudesta poikkeaminen suututtivat myös vastaajia. Ylinopeutta ajavien lisäksi myös liian hitaasti ajaminen ärsytti vastaajia.
– Suuttumuksen aiheuttajia ovat selkeästi omaa turvallisuutta vaarantava muiden kuljettajien käyttäytyminen, kuten riskiohittaminen, ylinopeudella ajaminen ja piittaamattomuus liikennesäännöistä. Myös liikenteen sosiaalisista normeista poikkeaminen ärsyttää, vaikkei se suoraan itseen kohdistuisikaan, Lammi toteaa.
Vaikka ylinopeuden ajaminen, vaaralliset ohitukset ja perässä roikkuminen ärsyttävätkin, syyllistytään niihin myös itsekin. Kaksi viidestä vastaajasta kertoo itsekin toisinaan syyllistyvänsä kaahaamiseen ja hieman tätä harvempi liian lähellä perässä roikkumiseen. Omasta riskinotosta ohituksissa kertoo neljäsosa.
Lammi muistuttaa, että muiden tekemisiin liikenteessä ei kannata yrittää vaikuttaa, sillä lopputulos on lähestulkoon aina huonompi. Ärsyttävä käytös on vain hyväksyttävä.
– Fiksuin veto, mitä toisen törttöillessä voi tehdä, on säilyttää oma maltti ja keskittyä siihen omaan ajoon, Lammi sanoo.
Suomalaisten ärsytyksiä ja suuttumuksen kohteita liikenteessä selvitettiin joulukuussa 2016. Kaikkiaan haastateltiin 1531 henkilöä, joista autoilijoita oli 81 prosenttia. Tutkimuksen on Liikenneturvan toimeksiannosta suorittanut Kantar TNS Oy.
---
1:03