Takapuskuria hiillostavat kuljettajat aiheuttavat vaaraa, ärsytystä ja pelkoa liikenteessä.
Hyvä nyrkkisääntö on, että jarrutusmatka nelinkertaistuu, kun nopeus kaksinkertaistuu. Vastaavasti nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan puoleen.
Liikenneturvan tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä kokee, että liian lähellä perässä ajaminen on lisääntynyt liikenteessä.
Puskurin karvaaminen kismittää kuljettajia jopa enemmän kuin huonot tiet tai ylinopeutta ajavat autoilijat.
– Liian tuttavallinen läheisyys edellä kulkevan takapuskuriin tekee omasta ajosta tempoilevaa, epätaloudellista ja rasittavaa sekä itselle että edessä kulkevalle. Äkkijarrutusten tapaisten yllättävien tilanteiden edessä omaa ajoneuvoa on myös hyvin vaikea saada pysähtymään ajoissa ilman riittävää turvaväliä. Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo toteaa tiedotteessa.
Vaikka perässä roikkuminen ottaa autoilijoita päähän, pitää perässä roikkumista vakavana liikennerikkomuksena vain hieman yli 60 prosenttia suomalaisista. Vakavammaksi rikkomukseksi liikenteessä koetaan muun muassa ajaminen väsyneenä ja punaisia päin ajaminen polkupyörällä.
Noin 40 prosenttia autoilevista myöntää syyllistyneensä edelläajavan puskurissa roikkumiseen edes joskus.
Muita autoilijoita syytetään usein
Jos huomaa edessä ajavien kulkevan lähellä toisiaan, kannattaa itse jättäytyä kauemmaksi letkasta.
Huonolla kelillä ja etenkin liukkailla on tärkeää huolehtia turvavälistä. Liukkaat kelit pidentävät jarrutusmatkoja ja heikon näkyvyyden kuten pimeyden tai lumi- ja räntäsateen aikana havainnointiin tarvitaan enemmän aikaa.
– Usein liian lyhyen välin syyksi manataan toinen autoilija, joka on kiilannut eteen ja syönyt turvavälin toiminnallaan. Jos ohittavan menopelin kuljettaja palaa kaistalle liian lähelle eteen, kannattaa ottaa jalka pois kaasupolkimelta ja omaa vauhtia höllentämällä palauttaa turvaväli ennalleen, Vuoristo neuvoo.
Jos taas huomaa edessä ajavien kulkevan lähellä toisiaan, kannattaa jättäytyä kauemmaksi. Näin yllättävän tilanteen edessä itsellä on enemmän aikaa toimia.
– Kunnon välillä näkee mitä edessä tapahtuu ja on aikaa ennakoida tilanteita. Ajaminen on myös rauhallisempaa, tasaisempaa ja taloudellisempaa, Vuoristo kannustaa.
Lähde: Liikenneturva