Ekonomistin mukaan polttomoottoriautojen arvo tulee laskemaan, eivätkä suomalaispoliitikot voi asialle mitään.
Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen varoittaa EVA:n blogissa polttomoottoriautojen arvon vääjäämättömästä laskusta.
– Poliitikot pyrkivät rauhoittelemaan autoilevia kansalaisia maalailemalla kuvaa, missä kaikki saavat pitää nykyiset polttomoottoriautonsa ikuisesti ja posotella menemään entiseen tapaan. Niin saavatkin, mutta kohta kansalaisten alla olevien autojen arvo romahtaa, Kurronen toteaa.
Kurrosen mukaan suomalaiset poliitikot eivät voi vaikuttaa polttomoottoriautojen arvonlaskuun, sillä taustalla on useita syitä:
Lue myös: Muutos on nopea: Maailman suurin moottorivalmistaja lopettaa bensa- ja dieselautojen myynnin Euroopassa jo vuonna 2022
- Fossiilisten polttoaineiden kiristyvä verotus liikenteen päästöjen vähentämiseksi nostaa polttomoottorilla ajamisen kustannuksia.
- Polttomoottoriautoilla ajamisen kieltäminen monissa kaupungeissa maailmalla laskee käytettyjen autojen arvoa.
- Autovalmistajat vähentämässä tai jopa lopettamassa polttomoottoriautojen tuotannon.
Amerikkalainen autojätti General Motors ilmoitti vastikään, ettei se valmista henkilöautoja polttomoottoreilla – edes hybrideinä – enää vuoden 2035 jälkeen.
– Myös muut suuret autovalmistajat, kuten Toyota, Nissan ja Volkswagen vähentävät nopeasti perinteisten polttomoottoriautojen osuutta tuotannossaan, vaikka eivät ole vielä ilmoittaneet tarkkaa ajankohtaa, jolloin niiden valmistus loppuu kokonaan. Volvo arvioi myyvänsä vain sähköautoja vuonna 2030.
Norjassa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu näillä näkymin 2025. Jo viime vuonna Norjassa myydyistä autoista yli puolet oli täyssähköautoja. Pariisista bensiini- ja dieselautot halutaan pois vuoteen 2030 mennessä ja myös monet muut kaupungit Euroopassa, USA:ssa ja Kiinassa suunnittelevat samaa.
– Muutos on jo käynnissä, eikä pään työntäminen pensaaseen auta.
– Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.
Sähköautojen yleistyminen ei tapahdu itsestään
Kurrosen mukaan sähköautoissa on potentiaalia yleistyä Suomessakin jopa nopeammin kuin mitä nyt on arveltu, mutta se vaatii ennen kaikkea voimakasta latausinfrastruktuurin vahvistamista.
Tämä voisi tapahtua kaupunkien väliin sijoitettavilla suurteholatureilla, jotka tekisivät pienemmän akkukapasiteetin halvemmista sähköautoista nykyistä käytännöllisemmän vaihtoehdon yhä useammalle.
– Tutkitusti järkevä tapa edistää sähköautoilua on panostaa alkuvaiheessa myös julkisia varoja latausinfrastruktuuriin, Kurronen sanoo viitaten vuonna 2018 julkaistuun tutkimukseen.
Kurronen pitää päästöjen hinnoittelua fossiilisten polttoaineiden veron kautta kustannustehokkaana tapana vähentää päästöjä.
– Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.