Asiantuntija varoittaa, että raskaan liikenteen renkaat tekevät tieverkolle pahaa jälkeä.
Dosentti Timo Saarenketo sanoo Turun Sanomissa, että karttuva korjausvelka romauttaa tieverkon kunnon jopa 6 vuoden sisällä. Hänen yrityksensä on tutkinut tiestön päällysteiden kuntoa Liikenneviraston toimeksiannosta.
Pääsyy tiestön rapautumiseen on Saarenkedon mukaan siinä, että rekan rengasta kohden saa lastata entistä raskaampia kuormia. Aiemmin 60-tonnisissa kuorma-autoyhdistelmissä vaadittiin taka-akselien molempiin päihin kaksi rengasta, nyt riittää yksi rengas.
Pahinta tuhoa hänen mukaansa tekevät säiliöajoneuvoyhdistelmät, joissa kuorma voi olla jopa 68 tonnia.
Kuljetusalan etujärjestö SKAL kiistää syytökset. Se muistuttaa, että mainitut esimerkit ovat koko kalustosta pieni vähemmistö.
Liikennevirasto myöntää ongelmaan, mutta muistuttaa alan elinkeinopoliittisista paineista.
Eniten Suomen tieverkkoa rasittaa kuitenkin rahapula. Asfaltoituja teitä joudutaan jopa palauttamaan takaisin sorateiksi noin 50 kilometriä vuodessa.