Kuluttaja-asiamiehen ja toimintansa lopettaneen Lumo Energian välisissä neuvotteluissa ei syntynyt sopua yhtiön asiakkaiden korvauksista.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo Lumon katkaisseen neuvottelut, kun kuluttaja-asiamies pyysi yhtiöltä lisätietoja sen taloudellisesta tilanteesta.
Lumo Energia oli ehdottanut 3,7 miljoonan euron korvauspakettia.
Sillä korvattaisiin yhtiön noin 8 000 asiakkaalle menetykset, jotka syntyivät heidän määräaikaisten sähkösopimustensa ennenaikaisesta päättymisestä.
Ehtona oli, että kuluttajat luopuisivat kaikista muista korvausvaatimuksistaan. Kuluttaja-asiamies ei pidä tätä vaatimusta kohtuullisena kuluttajien kannalta.
Yhtiön asiakkaat joutuivat kiireesti hakemaan uuden sähkönmyyjän, kun Lumo Energia lopetti toimintansa 1. syyskuuta.
Tarjottu korvaus olisi antanut asiakkaalle arvioidun kulutuksen perusteella noin kaksi senttiä kilowattituntia kohden. Korvauspaketti olisi siten kattanut vain murto-osan kuluttajille aiheutuneista todellisista vahingoista, kuluttaja-asiamies toteaa.
Kuluttaja-asiamies kertoo selvittäneensä yhtiön taloustilannetta julkisten raporttien perusteella ja pyytäneensä Lumo Energialta lisätietoja.
Yhtiön toimittamat tiedot ovat kuitenkin olleet puutteellisia ja ristiriitaisia, KKV moittii.
Rahatilanne jäi epäselväksi
KKV kertoo, että Lumo Energian pörssilistatun amerikkalaisen emoyhtiön raportoinnin mukaan Lumo Suomen ja Lumo Ruotsin varoihin ja velkoihin kuuluvia johdannaisia on myyty heinäkuussa 2022 yli 40 miljoonalla dollarilla, mutta Lumo Energialta ei ole pyynnöstä huolimatta saatu selvitystä näistä varoista.
– Emme saaneet riittäviä tietoja, joiden pohjalta olisimme voineet vakuuttua siitä, että tarjottu korvaus on kuluttajille kohtuullinen. Olisimme jatkaneet keskusteluja, mutta Lumo Energia katkaisi neuvottelut pyydettyämme olennaisia tietoja yhtiön taloustilanteesta. Mikään ei luonnollisesti estä Lumo Energiaa tarjoamasta korvauksia kuluttajille oma-aloitteisesti eikä kuluttajia ottamasta niitä vastaan, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Vaatimus, että kuluttajat luopuisivat muista korvausvaatimuksista, on KKV:n mukaan ongelmallinen.
Jos myöhemmin paljastuisi, että yhtiöllä on lisää varoja, ei kuluttajilla olisi enää mahdollisuutta saada parempi korvaus. Asiakkaat olisivat myös menettäneet oikeutensa hakea saataviaan konkurssipesältä.