Huonokuntoisten päällystetyjen teiden määrä kasvaa vuosittain jopa 900 kilometrillä.
Liikenneviraston kunnossapito-osaston johtaja Jukka Karjalaisen mukaan valtion myöntämä infrarahoitus hidastaa ja osin pysäyttääkin tieverkon heikkenemisen. Valtio on myöntänyt 600 miljoonaa euroa teiden, ratojen ja vesiväylien kunnostamiseen.
– Tämä on merkittävä lisä. Se tulee seuraavalle kolmelle vuodelle niin, että ensi vuonna tulee 100 miljoonaa ja sitten loppu seuraavan kahden vuoden aikana, kertoo Karjalainen Huomenta Suomessa.
– Sillä pystytään pysäyttämään huononemisen kehitys, jopa vähentämään sitä, mutta tarve on pysyvä. Korjausvelkaa on 2,5 miljardia euroa, niin tarvitsemme pysyvän korotuksen ja toivomme, että tulevatkin hallitukset tekevät tämän tyyppisiä ratkaisuja, Karjalainen sanoo.
Liikennevirasto on arvioinut, että Suomessa on tällä hetkellä 6000 kilometrin verran huonokuntoisia päällystettyjä teitä ja määrä lisääntyy jatkuvasti 800–900 kilometrin vuosivauhdilla. Vaikka huonoteisten kilometrien osuus kasvaa, niin tien kunnossapito on priorisoitu Karjalaisen mukaan hyvin.
– On siinä mielessä oikein priorisoitu, että haetaan ne kohteet, joista on yhteiskunnalle suurin hyöty. Se tarkoittaa sitä, että joudumme keskittymään vilkkaimpiin teihin. Suurin osa meistä liikkuu näillä vilkkailla teillä ja sen takia näitä korjaustöitäkin niissä näkee. Jos mennään vähäliikenteiselle verkolle, niin siellä ei valitettavasti pysty juurikaan korjauksia tekemään, eli siellä tehdään lähinnä vain paikkauksia.
Sillat korjauksen tarpeessa
Karjalaisen mukaan perusväylänpitoon kuluu rahaa tällä hetkellä vuosittain noin miljardin verran, joista puoli miljoonaa menee tiestölle. Päätöksiä hallituksen infrarahoituksen kohteista ei ole vielä tehty.
– Tarpeita meillä on näillä kaikilla kulkumuodoilla. Tiestöllä kriittisimpiä ovat päällysteet ja sillat. Silloista merkittävä osa on kunnostuksen tarpeessa.
Suomessa on yhteensä 454 000 kilometriä teitä. Suurin osa näistä on yksityisteitä. Liikenneviraston pitää huolta 78 000 kilometrin tieosuudesta, joista päällystettyä on 50 000 kilometriä. Moottoriteitä Suomesta löytyy 700 kilometriä.
– Se päällystetyn tiestön osuus kasvaa vielä hiljalleen. Voi olla, että lähivuosina tulee hiljaisempi kausi, koska lähivuosina keskitytään olemassa olevien teiden kunnossapitoon. Tarvetta moottoriteille kuitenkin olisi jatkossakin, Karjalainen arvioi.