Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi huomautusta liittyen Instagramissa tehtyyn piilomainontaan.
Huomautukset kohdistuvat kahteen eri Instagram-tiliin ja niillä markkinoituihin tuotteisiin.
Tapauksista yhdessä bloggaaja Timo Kiviluoman ylläpitämän hotelliteemaisen Instagram-tilin travelwithtimo Story-osiossa oli mainostettu Valo Hotel & Work -hotellia ilman, että julkaisu oli selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Lue myös: Tutkimus: Globaalien yritysten pilvipalvelut ovat suomalaisen verotuksen ulottumattomissa
Toisessa tapauksessa bloggaaja Alexa Dagmarin ylläpitämällä Instagram-tilillä alexadagmar mainostettiin Danerolles-leivonnaisia niin ikään Story-julkaisussa, joka ei neuvoston mukaan ollut heti tunnistettavissa markkinoinniksi.
Huomautuksen saaneet markkinoijat Valo Operator sekä Virapuda ovat myöntäneet, ettei mainoksia ole merkitty asianmukaisesti.
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Myös "natiivimainoksiksi" kutsutun markkinoinnin on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa.