Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kesäkuussa useita huomautuksia hyvän tavan vastaisesta mainonnasta.
Huomautuksen sai esimerkiksi käytettyjä puhelimia myyvä ja puhelinhuoltoja tekevä Fonum. Huomautus koski Fonumin televisiomainosta, jossa mies töytäistään uima-altaaseen ja hän näyttää hukkuvan.
Neuvosto arvioi, että mainoksessa on käytetty hyväksi kärsimystä ilman perusteltua syytä. Lisäksi mainoksessa esitettiin hyväksyttävänä käytös, jolle on tunnusomaista välinpitämättömyys ja piittaamattomuus toisten fyysisestä koskemattomuudesta ja turvallisuudesta.
Huomautuksen sai myös seksileluverkkokauppa Sinful, jonka bussipysäkeillä esillä ollut ulkomainos katsottiin hyvän tavan vastaiseksi.
Mainoksessa markkinoitiin lapsille sopimattomia tuotteita sanavalinnoilla, joiden katsottiin voivan herättää lapsen mielenkiinnon. Mainoksessa oli mukana myös QR-koodi, joka ohjasi seksileluja myyvän verkkokaupan sivuille.
Lue myös: Päiväsaikaan soitettu seksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta
Huomautuksia some-kampanjoille
Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kesäkuussa huomautuksia myös useille sosiaalisen median sisällöntuottajille ja markkinoijille mainosten riittämättömästä merkitsemisestä Instagramissa.
Neuvosto antoi huomautuksen esimerkiksi vaikuttaja Anne Kukkohoville ja julkaisun markkinoija Glosshymylle. Kukkohovi oli markkinoinut Glosshymyn tuotteita Instagramissa niin, että julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Kukkohovin lisäksi huomautuksen sai vaikuttaja Katja Ihalainen ja julkaisun markkinoija Anyfin sekä vaikuttaja Sarah Karppinen ja julkaisun markkinoija Marnic.
Huomautuksen sai myös vaikuttaja Nadia Ammouri sekä julkaisun markkinoija Delipap.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.