Maksoitko Viking Linen risteilystä kymmeniä euroja liikaa? Vika paljastui asiakkaan ihmeteltyä outoa hintaeroa: "Meillä on käytössä dynaaminen hinnoittelu"

Asiakas oli varaamassa Viking Linen risteilyä Helsingistä Tukholmaan viime keskiviikkona, kun hän huomasi risteilyn hinnoissa hämmentävän eron: samaa matkaa myytiin eri hinnoilla.

Yhden aikuisen Helsinki–Tukholma -risteily, johon sisältyi a-hytti, buffet ja aamiainen maksoi pakettihintana 247 euroa.

Hakutuloksen alapuolella oli vaihtoehto, jossa sama risteily maksoi 219 euroa, kun matkaan valitsi itse erikseen a-hytin ja ateriat varauksen yhteydessä. Täysin saman risteilypaketin hintaero oli siis 28 euroa.

Hintaeroa on ollut myös ainakin yön yli kestävässä Helsinki–Tallinna -miniristeilyssä. Asiakas huomasi eron niin ikään viime viikolla. Viking Line oli korjannut molemmat hinnat tiistaihin mennessä asiakkaan otettua yhteyttä varustamoon.

Viking Line korvaa hintaeron, jos asiakas reklamoi

Viking Linelta kerrotaan sähköpostitse, että kyseessä on ollut varausjärjestelmän tekninen vika.

– Meillä on käytössä dynaaminen hinnoittelu, joka elää kysynnän ja tarjonnan mukaan. Kanta-asiakkaille eli Viking Club -jäsenille pyrimme tarjoamaan päivän parhaan hinnan.

– Näistä kahdesta hinnoittelusta johtuen tietyt kanta-asiakkaat ovat saaneet risteilynsä edullisemmin kuin mitä kampanjahinta olisi ollut, Viking Linen markkinointijohtaja Ninna Suominen kertoo viestissään.

Yritys kertoo palauttavansa rahallisesti hintojen erotuksen, mikäli väärään hintaan risteilyn varannut asiakas reklamoi asiasta. Asiasta voi olla yhteydessä Viking Linen myyntipalveluun.

Markkinointivirheestä tulee kertoa niissä kanavissa, joissa se on ollut

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Anniina Huolman kertoo, että yritykset voivat lähtökohtaisesti tarjota haluamiaan palveluita haluamallaan hinnalla kuluttajalle. 

– Se, miten yritys tuotteitaan rakentaa, on yrityksen liiketoimintaan liittyvää päätöksentekoa.

Huolman kertoo, että tuotteiden markkinoinnissa ei saa kuitenkaan johtaa kuluttajaa harhaan esimerkiksi sen suhteen, että pakettihinta voisi olla edullisempi kuin matka muutoin, mikäli näin ei ole.

Jos yritys on antanut markkinoinnissaan virheellistä tietoa, sen tulee Huolmanin mukaan korjata virhe.

– Heidän täytyy oikaista se niissä kanavissa, joissa mainosta on esitetty kuluttajille.

Huolman neuvoo, että mikäli kuluttaja huomaa, että häneltä on esimerkiksi veloitettu jostakin palvelusta liikaa ja haluaa siitä hyvityksen, kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä yritykseen.

Mikäli asiaan ei saada yhteisymmärrystä, voi asiassa kääntyä Kuluttajaneuvonnan puoleen.

Katso myös: M/S Gabriella törmäsi laituriin katajannokalla  – Näin Viking Line kommentoi tapahtunutta:

Lue myös:

    Uusimmat