Mara syyttää Woltia hintojen sanelusta – ottaa 30 prosentin osuuden

5:46img
Woltin ruokalähetit ovat avin mukaan työsuhteessa yritykseen – romahtaako koko liiketoimintamalli? Näin vastaa Wolt
Julkaistu 08.12.2021 13:00
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö Mara on pyytänyt kilpailu- ja kuluttajavirastoa selvittämään, rikkovatko Woltin hinnoittelun sopimusehdot kilpailulakia.

Sen mukaan Wolt vaatii ravintoloilta, että palvelussa ilmoitettavat hinnat ovat samat kuin myyntipisteissä. 

Samalla kuljetetun ruuan hinnasta voi Maran mukaan mennä Woltille 30 prosenttia, mikä uhkaa tehdä toiminnasta ravintoloille kannattamatonta. 

Woltin sopimusehto myös kieltää Maran mukaan ravintoloita muuttamasta hinnoitteluaan kuljetusten vuoksi.

Maran mukaan Woltilla on ravintolaruuan kuljettamista koskevilla markkinoilla määräävä markkina-asema, ja Wolt voi näin sanella hinnoitteluehdot ravintoloille.

Maran pitää tilannetta kilpailulain vastaisena.

– Kun nämä yhdistetään, se johtaa siihen, että Woltin kautta kuljetetut ruoka-annokset eivät ole ravintolalle kannattavaa myyntiä. Woltilla on oikeus hinnoitella palvelunsa haluamallaan tavalla, eikä Mara ota kantaa hinnoittelun tasoon.

– Toimenpidepyyntömme koskee vain Woltin hinnoitteluehtoa, joka kieltää ravintoloita lisäämästä Woltin komissiota asiakkaalta perittyyn hintaan, Maran varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi kertoo.

Mara pyytää viranomaista selvittämään, ovatko sopimusehdot lain mukaisia.

4:30img

Video: Eläkkeeltä Wolt-lähetin keikkaa tekevä Tia kertoo, miksi työsuhde olisi viimeinen vaihtoehto

Lue myös: Avin mukaan ruokalähetit ovat työsuhteessa, Wolt aikoo valittaa: "Tämä on uudenlaista työtä, ja se pitäisi mahdollistaa, ei estää"

Tuoreimmat aiheesta

Wolt