Maranellosta tihkuu huolestuttavia tietoja: Ferrarin tilanne on vielä luultuakin pahempi – "Voi aiheutua vakava ongelma"

GettyImages-1165703380
2019 Getty Images
Julkaistu 23.01.2020 09:40
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Saksalainen Auto Bild uutisoi omiin sisäpiirilähteisiinsä perusten, että Ferrari on ajautunut mahdollisesti vakaviin ongelmiin uuden F1-autonsa kanssa.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton vitsailee Kimi Räikkösen uran jatkumisella – ”Minun täytyy alkaa maksaa hänelle!”

Ferrarin sisäpiiriläiseksi tiedetty italialaistoimittaja Leo Turrini kertoi viime viikolla, että tallin insinöörit "eivät ole toistaiseksi saaneet haluamiaan vastauksia simulaattorista ja tuulitunnelista".

Saksalaislehti kertoo nyt, että tuulitunnelista saadut uutiset ovat vieläkin huonompia kuin tähän asti on luultu.

– Auton aerodynamiikassa saattaa olla jopa vakava virhe, jota simulaattorin tai tuulitunnelin parissa työskentelevät asiantuntijat eivät ole kyenneet paikallistamaan, Auto Bild kirjoittaa.

Auto Bildin mukaan mahdollinen syy ongelmiin on se, että Ferrari haluaisi autonsa hyökkäyskulman olevan aiempaa jyrkempi ja muistuttavan jossain määrin Red Bullia. Ex-suunnittelija Gary Andersonin mukaan jyrkässä hyökkäyskulmassa on kiistattomat hyötynsä mutta myös riskinsä.

– Nykyautoissa se auttaa monilla osa-alueilla, mutta jos yksikin pieni asia on pielessä, etusiivestä alkaen syntyy ketjureaktio, josta voi aiheutua vakava ongelma, jota ei ole helppo ratkaista. Ferrarin rakentama uusi simulaattori voisi auttaa, mutta se saadaan käyttöön vasta keväällä, Anderon sanoo.

Ferrarilla on omat haasteensa myös muilla osa-alueilla. Sen epäiltiin saavuttaneen viime kaudella merkittävää etua hyödyntämällä säännöissä olevaa porsaanreikää polttoaineen kierrättämiseen liittyen, mutta FIA on täsmentänyt sääntökirjansa sanamuotoja tulevalle kaudelle.

Tehdystä muutoksesta kertoo paljon esimerkiksi se, että kaikkein äänekkäimmin Ferraria kritisoineen Red Bullin tallipällikkö Christian Horner julistaa nyt tyytyväisyyttään sääntökirjan sanamuotoihin.

– Kaikki hyötyvät tästä, Horner sanoi.

Ferrari esittele autonsa – enemmän tai vähemmän keskeneräisen – 11. helmikuuta. Talvitestit ajetaan kahdessa kolmen päivän jaksossa 19. helmikuuta alkaen.

LUE MYÖS: Ferrari puuhaa näyttävää estradille astumista uuden autonsa kanssa

Tuoreimmat aiheesta

F1