Tiedätkö, miksi maskipeittoa kannattaa käyttää?
Nykytrendin mukaisesti autonvalmistajat tekevät kuutiotilavuudeltaan pienempiä moottoreita kuin aiemmin. Auton suorituskyky on kuitenkin ennallaan tai jopa parantunut ahdintekniikan ansiosta.
Nämä downsizing-moottorit kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin entisaikojen suuremmat moottorit. Koska polttoainetta kuluu vähemmän, myös hukkalämpöä jää vähemmän. Näin ollen sekä moottori että matkustamo lämpenevät hitaammin.
Vähentää lisälämmittimen käyntiaikaa
Useissa autoissa on jo vakiovarusteena polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jota hyödynnetään sekä moottorin esi- että ajonaikaisessa lämmityksessä. Automatiikka tutkii ajon aikana moottorin lämpötilaa ja kytkee polttoainekäyttöisen lisälämmittimen päälle tarvittaessa, jotta moottori kävisi riittävän lämpimänä ja lämmintä ilmaa riittäisi myös autoon sisälle. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa käydessään auton polttoainetta.
– Tämä ei kuitenkaan näy ajotietokoneen kulutuslukemassa vaan ainoastaan auton käyttäjän lompakossa, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Maskipeittoa käyttämällä moottori lämpenee nopeammin, jolloin myös päästöjä tulee vähemmän. Mikäli autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka käynnistyy automaattisesti ajon aikana, maskipeitto vähentää myös sen käyntiaikaa.
– Kun lämmitin ei käy turhaan, se ei myöskään kuluta polttoainetta. Tämä näkyy suoraan autoilijan kukkarossa tankkausvälien pidentymisenä, Vesalainen muistuttaa.
Suojaa syyläriä ja moottoria
Maskipeitto saattaa myös pienentää auton ilmanvastusta, jolla on vaikutusta auton kulutukseen ja päästöihin. Näiden lisäksi maskipeitto suojaa syyläriä eli jäähdytysnesteen jäähdyttäjää tiesuolalta ja nastan- sekä kivenlyömiltä. Se vähentää myös moottoritilaan pääsevän kuran ja suolan määrää, jolloin sähköliittimet ja erilaiset tunnistimet eivät hapetu yhtä herkästi kuin ilman maskipeittoa ajettaessa.
– Näin vältytään todennäköisemmin ikäviltä kontaktihäiriöiltä pitkällä aikavälillä, Vesalainen tähdentää.
Automallikohtainen peitto on paras valinta
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee käyttämään ainoastaan kyseiseen automerkkiin ja -malliin tarkoitettua maskipeittoa, autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti.
– Omavalmisteisilla pahvisuojilla saattaa etujen sijasta saada aikaan vahinkoa, Vesalainen toteaa.
Joihinkin automalleihin on tarjolla erilliset maskipeitot ylä- ja alasäleiköille. Tällaisissa autoissa saattaa etelän leudossa talvessa olla perusteltua peittää vain toinen säleiköistä.
– Hyvä nyrkkisääntö maskipeitteen asennukselle on talvirengaskausi. Maskipeitto kannattaa laittaa paikalleen samaan aikaan, kun vaihdattaa talvirenkaat ja vastaavasti poistaa kesärenkaita vaihdattaessa, Vesalainen ohjeistaa.