Suomen sähköautomarkkina on lapsenkengissä – kasvuun vaaditaan tukia

Julkaistu 30.04.2018 11:15
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Sähköautoista puhutaan paljon, mutta niiden myyntiluvut ovat vielä varsin vähäisiä. Nopea kasvu vaatisi merkittäviä toimia myös valtion ja viranomaisten taholta.

Suomen valtiolla on kovat tavoitteet vähentää liikenteen päästöjä. Tähän ei ole olemassa yhtä pikaratkaisua, vaan tavoite on mahdollista saavuttaa useiden keinojen yhteisvoimalla. Tieliikenteessä ja erityisesti henkilöautojen kohdalla sähköautot ovat luonnollisesti yksi tehokkaimmista keinoista paikallispäästöjen vähentämiseen, mutta valitettavasti sähköautojen kauppaa hidastaa edelleen niiden korkea hinta.

– Sähköauto on tällä hetkellä erittäin kallis auto hankkia verrattuna polttomoottoriautoon, noin 1,5-kertainen, toteaa AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Pekka Rissa

Sähköautojen rekisteröinneissä nähtiin selkeää piristymistä viime vuonna, kun määrä yli tuplaantui edellisestä vuodesta. Myös kuluvan vuoden alku on sujunut kasvujohteisesti, ja kolmen ensimmäisen kuukauden tahdilla tänä vuonna rekisteriin menisi arviolta 700 uutta täyssähköautoa.

Täyssähköautojen ensirekisteröinnit Suomessa vuosittain:

2015243 kpl
2016223 kpl
2017502 kpl
2018 1-3 kk175 kpl

Suomen pienet luvut koostuvat pääasiassa Teslan ja Nissanin sähköautoista, jotka ovat vaihdelleet kärkisijoitusta. Nissan oli Suomen myydyin sähköauto vuonna 2016, mutta Teslan puolestaan nappasi ykköspaikan vuonna 2017. Kuluvan vuoden luvut on mielenkiintoista nähdä, kun uuden Nissan Leafin toimitukset realisoituvat tilastoihin.

Kokonaisuutena Suomen luvut ovat dramaattisesti perässä naapurimaita. Esimerkiksi Ruotsissa rekisteröitiin vuonna 2017 noin 4 000 sähköautoa. Kokonaisuudessaan Ruotsissa on tieliikenteessä noin 12 000 täyssähköautoa, kun Suomessa luku on juuri ylittänyt 1 600 kappaleen rajan.

Norja puolestaan on sähköautoilun esimerkkimaa, jossa jopa noin puolet uusista autoista on täyssähköautoa. Toisaalta tilanne eroaa merkittävästi naapurimaista, sillä sähköauton hankintaa on tuettu Norjassa poikkeuksellisen voimakkaasti.

– Jos me otetaan Norja esimerkkinä, jossa taitaa olla jo yli 140 000 täyssähköautoa autokannassa, niin sehän on hurja määrä, mutta on tärkeää myös sanoa, että se on suurella rahalla tehty. Valtiovalta on tukenut noin 18 000 euroa per sähköauto autoa, kun mietitään sen kolmen vuoden käyttöaikaa, Rissa kertoo Norjan sähköautomarkkinasta.

Mainittu summa koostuu useista tekijöistä. Norjassa sähköauto on vapautettu paitsi autoverosta, myös arvonlisäverosta. Lisäksi sähköautoilijoille on ollut hyvän paljon tarjolla ilmaista sähköä, mikä laskee merkittävästi itse auton käytön kustannuksia. Sähköautoilijat ovat saaneet hyötyjä myös pysäköinnin ja esimerkiksi kaupungeissa bussikaistojen käyttöoikeuden muodossa.

Tesla Model S oli vuonna 2017 Suomen eniten rekisteröity sähköauto 150 kappaleella.

Myös Suomessa tuetaan tällä hetkellä sähköauton hankintaa erillisellä hankintatuella. Kuluvan vuoden alusta lähtien uuden sähköauton ostajan on ollut mahdollista saada 2 000 euron tuen valtiolta hankkiessaan täyssähköauton omaan käyttöön. Auton kokonaishinnan ylärajana hankintatuelle on 50 000 euroa. Valtio on budjetoinut hankintatukeen vuosittain 6 miljoona euroa, ja tämä tuki on voimassa vuoden 2021 marraskuun loppuun saakka.

Autoalalla uskotaan sähköautojen kysynnän tasaiseen kasvuun, mutta isojen kasvulukujen saavuttaminen vaatisi suurempia toimia.

– Tämän hetken arvion mukaan 2025 paikkeilla sähköautojen hinnat alkavat lähenemään polttomoottoriautojen hintoja, ja silloin alkaa kuluttajakysyntä. Siihen saakka näitä pitää puskea, mikä tarkoittaa sitä, että viranomaiset tavalla tai toiselle tukevat niitä.

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää sähköautoista:
Koeajossa sähköautoilun keihäänkärki
Koeajo: Tesla Model S P85d – sähköinen katapultti​​​​​​​
Koeajossa Kia Soul EV – helppo hyppy sähköautoiluun​​​​​​​​​​​​​​
Tämän sähköauton toimintamatka yllätti – koeajossa Renault Zoe​​​​​​​
Koeajossa Hyundai Ioniq EV – keskimääräistä normaalimpi sähköauto​​​​​​​
​​​​​​​BMW:n seuraava sähköauto on katumaasturi – tässä esimakua tulevasta
Tämä sähkö-Audi tulee markkinoille 2019 – haastaa toimintamatkallaan Teslan​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​Sähköautomarkkinoille uusi haastaja – tässä on Byton ja sen jättimäinen näyttö
​​​​​​​Hyundailta sähköauto suosittuun katumaasturiluokkaan – toimintamatka jopa 470 kilometriä
Video: Salamyhkäinen ja supermielenkiintoinen – tässä liikkuu maailman tehokkain sähköauto​​​​​​​
Uusi Nissan Leaf testissä sähköautoilun erikoisjaksossa – ”Tää tuntuu huomattavasti tehokkaammalta mitä papereissa lukee”

Teknavin 15. tuotantokauden kuudes ja samalla sähköautoilun erikoisjakso esitetään ma 30.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 2.5. klo 14.00 ja ma 7.5. klo 14.00 MTV3. Lisää ohjelman aiheista ja kauden aiemmat jaksot löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Tuoreimmat aiheesta

Nissan