Valtteri Bottakselle ja Lewis Hamiltonille kauden ensimmäisen F1-kisan aikana annetut varoitukset kanttarien ylittämisestä olivat seurausta Mercedeksen uuden auton peräpäässä tehdyistä mullistavista muutoksista, uskoo F1-sarjan pitkäaikainen tekninen asiantuntija Giorgio Piola.
Tarkkoja teknisiä piirustuksia muun muassa F1.comiin tehnyt Piola nosti Unkarin GP-viikonloppuna Motorsport.comin sivuilla esiin sensoriongelmat, joita Mercedes koki vielä ensimmäisen Itävallan kisaviikonlopun aikana, mutta jotka se sai kuriin jo viikkoa myöhemmin.
LUE MYÖS: Mercedes perusteli Valtteri Bottakselle annettua yllättävää komentoa – Max Verstappenista tehty huomio ratkaisi
Avauskisassa Mercedes painotti useaan kertaan tiimiradiossa Bottakselle ja Hamiltonille, etteivät nämä saisi ajaa ratareunusten päältä autoihin ilmaantuneen anturivian takia.
Piola uskoo, että kyse on Mercedeksen vahvasti mullistuneesta takapään jousituksesta, jossa alempi tukivarsi on viety huomattavasti aiempaa ylemmäs ja taaempi tukivarsi työnnetty aikaisempaa taemmas auton perää kohti.
Tällä ratkaisulla Mercedes on onnistunut luomaan rutkasti lisää pitovoimaa tekemällä auton perän alle enemmän tilaa ilmavirtaukselle. Samalla kuitenkin takajousitus on altistunut tärinälle, joka on häirinnyt vaihdelaatikon arkoja antureita.
Mercedes teki kiireellisesti muutamia muutoksia autoonsa kahden Itävallan viikonlopun välillä. Tiimi muun muassa teki auton peräpäähän suojauksia ja vaihtoi värinään reagoineiden johtosarjojen paikkoja. Tämän jälkeen ongelmia ei enää ilmaantunut.
– Uskon, että ne ovat nyt hallinnassa. Tämä tiimi on aika hyvä oppimaan virheistään ja eliminoimaan ne. Siinä mielessä uskon, että homma on hoidossa, tallipäällikkö Toto Wolff kommentoi asiaa MTV Urheilulle Unkarissa.