Mercedes esitteli tiistaina Suomen medialle kokonaan uuden GLC:n. C-sarjaan pohjautuva GLC tarjoaa luokassaan ensimmäisenä ilmajousituksen.
Mercedeksen maasturimalliston nimiä yhdistää nykyään GL-alkuliite. Sen perässä oleva kirjain kertoo auton kokoluokan normaalin sedan-malliston tapaan. GLC on siis GLK:n seuraaja ja pohjautuu suoraan nykyiseen C-sarjalaiseen.
– Puhtaana maasturina sitä tuskin moni tulee käyttämään, mutta haluamme tarjota hyvän vetokyvyn ja riittävästi maavaraa moniin tarpeisiin, Mercedes-Benzin henkilöautojen tuotepäällikkö Pauli Eskelinen kertoi Teknaville.
GLC on kasvanut joka suuntaan, vaikka pyöreämmän muotoilun vuoksi auto näyttää pienemmältä. Alusta ja muun muassa luokassaan ensimmäisenä tarjolla oleva ilmajousitus pohjautuvat suoraan C-sarjalaiseen. Myös ajoavustinpaketit ovat Ceestä tuttuja, ja ajomoodien valinta tapahtuu C-sarjalaisen tapaan.
– Uusista varusteista ilmajousituksen osuus tulee olemaan merkittävä. Tarjoamme sitä ainoana tässä luokassa ja se tarjoaa korkeamman luokan mukavuutta, Eskelinen jatkoi.
Tarjolla on aluksi kaksi dieseliä (170 ja 204 hv) sekä yksi bensamalli (211 hv). Näistä myydyimmäksi maahantuoja odottaa tehokkaampaa GLC 250d -mallia, koska sen hintaero pienempitehoiseen GLC 220d -malliin on vain noin kaksi tuhatta euroa. Mallisto täydentyy ensi vuoden alussa markkinoille tulevalla GLC 350e pistokehybridillä, jonka maahantuoja odottaa nousevan varsin suosituksi.
Eskelinen arvioi ensi vuonna GLC:n myynnin asettuvan 350-400 kappaleen kieppeillä. Malleista myydyimmäksi hän ennustaa tehokkaampaa dieseliä, eli GLC 250d -mallia, koska sen hintaero pienempitehoiseen GLC 220d -malliin on vain noin kaksi tuhatta euroa. Tulevaa hybridiä hän kuvailee erittäin tärkeäksi malliksi.
Uuden aina nelivetoisen ja automaattivaihteisen GLC:n hinnat alkavat 220d 4Matic -mallin 59 366 eurosta.