Merceceksen tallipomo Toto Wolff ei katso hyvällä, että väitteet tiimille ystävällisistä Pirellin renkaista ovat nousseet jälleen esiin loppukauden F1-kisoissa.
Videolla kurkistus Mercedeksen kisastrategiaryhmän kulisseihin.
LUE MYÖS: Bottas sanoi pyörineensä jaloissa – heikolle kisavauhdille selkeä selitys
Pirelli teki kevään Espanjan kisaan muutoksen renkaisiinsa talleilta saamansa palautteen takia. Renkaiden pintakerrosta ohennettiin 0,4 millimetrillä, koska Mercedes ja Ferrari olivat ilmaisseet huolensa renkaiden ylikuumenemisesta uusitulla Katalonian asfaltilla.
Muutos tuotiin radalle Barcelonan lisäksi myös Ranskassa ja Britanniassa, jotka osoittautuivat niin ikään vahvoiksi kisoiksi juuri Mercedekselle. Ohut pintakerros on tulossa ensi kaudella vakioksi kaikkiin renkaisiin, mikä on jälleen herättänyt puheita Mersun suosimisesta.
Wolffin mukaan kritiikki tulee tahoilta, jotka eivät tiedä mitään renkaiden käyttäytymisestä.
– Minusta ihmisillä ei vain ole mitään hajua, ja he sekaantuvat keskusteluun siitä, miltä renkaiden pitäisi näyttää ja miten niiden kuuluisi käyttäytyä, Wolff ärähtää Motorsport.comin mukaan.
– Heidän pitäisi pysyä poissa keskustelusta, kuunnella kuskeja ja tiimejä eikä tallien pitäisi olla niin opportunistisia kuin ovat olleet menneisyydessä – että jollain on etua tai haittaa siitä, ja sitten lobata tiettyyn suuntaan.
”Opportunismi ajaa tiettyjä osakkaita”
Wolff ei mainitse jälkimmäisessä lauseessaan Red Bullia nimeltä, mutta sen johtohahmo Christian Horner on ollut yksi Pirellin uudistuksen kritisoijista.
– On uskomatonta, kun ihmiset sanovat, että ”joo, Mercedes haluaa ne, koska heillä renkaat menevät rakkuloille”. Sitten seuraavassa kisassa toisella tiimillä tulee rakkuloita eivätkä he pääse edes vetoaan loppuun asti, Wolff kommentoi.
– Se on vain säälittävää, miten opportunismi ajaa eri osakkeenomistajia eteenpäin tässä bisneksessä niin, että he ohjaavat suuntaan, joka on haitallista lajille, hän jatkaa.
Pirellilta vaadittu vääränlaisia asioita
Perjantain kuskiyhdistyksen palaverissa, johon myös Pirelli osallistui yhdessä F1-johdon ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa, käytiin läpi tarvetta luoda renkaista kestävämpiä. Wolffin mukaan keskustelu on täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä Pirellilta on tähän asti vaadittu.
– Minusta Pirellilta on pyydetty tähän asti täysin vääriä asioita, kun on haluttu vain pehmeämpiä ja pehmeämpi renkaita, yritetty luoda niihin kulumaa ja sitä kautta enemmän varikkokäyntejä.
– Mutta sitten kun taktikot ovat miettineet nopeimpia kisataktiikoita, se on keskittynyt renkaiden hallintaan, ja silti on yritetty päästä yhdellä tai joskus kahdella pysähdyksellä, Wolff perustelee.