Merivartioston kenttäjohtaja kertoo MTV Uutisille, ettei sille ole vielä tullut vahvistettua viranomaistietoa Suomenlahdella vaikeuksiin joutuneesta öljytankkerista.
Venäläismedia Fontanka kertoi ensin, että alus olisi uppoamassa. Viranomaisten mukaan vaaraa uppoamisesta ei kuitenkaan ole. Alus on ankkuroitu Laukaansuun sataman edustalle.
– Meillä on se tieto, mitä on julkisista lähteistä peräisin, kertoi Rajavartiolaitokseen kuuluvan Suomenlahden merivartioston kenttäjohtaja Tomi Waltari MTV Uutisille kahden aikaan iltapäivällä.
Leningradin alueen kuvernööri Aleksandr Drozdenko sanoi Telegramissa, että aluksella tapahtui "ihmisen aiheuttama vahinko", kun moottori käynnistettiin. Tapauksesta on aloitettu tutkinta.
Waltari ei muista, että vastaavanlaisesta öljytankkerin uppoamisvaaratilanteesta olisi usein tullut tietoa Venäjän puolelta.
– Ei ainakaan tällaista ole kovin usein ollut, Waltari sanoo MTV Uutisille.
Tassin mukaan miehistö on evakuoitu ja loukkaantuneita ei ole. Konehuonetta tutkitaan ja onnettomuuden syitä selvitetään.
– Asiaa pyritään selvittämään ja saamaan vahvistusta. Pyritään selvittämään minkä tyyppisestä onnettomuudesta on kyse ja onko siitä mahdollisesti aiheutumassa vaaraa esimerkiksi ympäristölle. Ja miten tilanne on hallinnassa Ust-Lugan satamassa, Waltari kertoo.
Waltari kertoo, että erilaisiin tilanteisiin varautumista on harjoiteltu.
Koala on rekisteröity Antiguan ja Barbudan lipun alle. Marinetraffic-palvelun mukaan sen pituus on 274 metriä.
Tilannetta seurataan
Suomenlahden merivartioston apulaiskomentaja Ilja Iljin kertoo sunnuntaina iltakuuden aikaan merivartioston seuraavan aktiivisesti tilanteen kehittymistä ja esimerkiksi vaihtavansa aktiivisesti tietoja muiden maiden viranomaisten kanssa tilanteesta. Iljin kuvailee MTV Uutisille yhteistyötä hyväksi.
Tiedossa ei ole, voidaanko öljytankkeri määritellä Venäjän varjolaivastoon kuuluvaksi alukseksi.
– En voi ottaa kantaa yksittäisiin aluksiin, Iljin sanoo.
Hän kertoo Merivartioston olevan huolissaan Venäjän varjolaivastosta ilmiönä, sillä ei voida olla varmoja, ovatko alukset esimerkiksi vakuutettuja tai missä kunnossa ne ovat teknisesti.
Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon kuuluu Venäjän öljynkuljetuksille tarkoitettuja aluksia, jotka toimivat Venäjälle asetettujen pakotteiden ulkopuolisten maiden lipun alla.