Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff vahvistaa tallin muuttaneen kisastrategiaansa, kun Ferrarin Sebastian Vettel kävi Kiinan GP:ssä ensimmäisenä renkaidenvaihdossa.
Koko kärkikymmenikkö lähti sunnuntain kisaan käytetyillä pehmeillä renkailla. Vettel kaarsi jo 13 kierroksen jälkeen hakemaan uudet pehmeät renkaat alle. Mercedes reagoi tähän nopeasti.
– Laitoimme pehmeät renkaat, vaikka olimme itse asiassa valmistautuneet kovempiin. Eli suunniteltu yhdistelmämme olisi ollut pehmeä-kova-kova, Wolff paljastaa Motorsport.comille.
Lewis Hamilton ja Nico Rosberg tulivat sisään seuraavilla kierroksilla ja määräsivät vauhdin ensimmäisen ja toisen pysähdyksen välillä. Tässä piili kuitenkin riskinsä, sillä Ferrari osoitti jo edellisessä kisassa, että se hallitsi renkaiden kuluman Mersua paremmin.
– Saimme Malesiassa oppitunnin ja ajattelimme sen takia, että voimme joutua vaikeuksiin pehmeillä renkailla. Sitten huomasimme, että ne kestävätkin paljon odotettua paremmin ja paljon paremmin kuin Ferrarilla, Wolff sanoo.
Rosberg oli kisan jälkeen tyrmistynyt siitä, ettei tallikaveri Hamilton pitänyt keulalla kovempaa vauhtia ensimmäisen stopin jälkeen. Rosberg syytti Hamiltonia itsekkääksi, kun tämä pakotti hänet jättämään rakoa ja taistelemaan takaa tulevaa Vetteliä vastaan.
– Halusimme varmistaa, että pidämme Ferrarin takana pehmeillä renkailla. Kuljettaja huomaa, että hänellä onkin pehmeät alla eikä tiedä, mitä hänen takanaan tapahtuu. Hän kontrolloi vauhtia, koska hänen pitää ajaa pehmeillä odotettua pitempään, Wolff puolustaa Hamiltonia.
– Hänen näkökulmastaan se oli täysin ymmärrettävää, Wolff jatkaa.