Entinen F1-mestari Damon Hill nostaa esiin aiheellisen kysymyksen: jos molempien Mercedes-kuskien tiedettiin ajavan Italiassa liian alhaisilla rengaspaineilla, miksi heidän annettiin jatkaa radalla?
Lewis Hamilton ajoi voittoon Monzan yhden pysähdyksen kisassa, mutta heti kisan jälkeen Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti tutkivansa tarkemmin kummankin Mercedeksen liian mataliksi osoittautuneet rengaspaineet.
Hamiltonin todettiin ajaneen 0,02 baria sallitun rajan alittaneilla rengaspaineilla ja keskeyttämään joutuneen Nico Rosberginkin rengaspaineet jäivät 0,08 baria liian alas.
Tuomaristo kuuli asiantuntijoita, Mercedeksen edustajia ja Pirellin rengasinsinöörejä ja totesi lopulta, että paineet olivat sallituissa rajoissa vielä varikolta lähtiessä, mutta mittaushetkellä lähtöruudukossa lukema oli huomattavasti pienempi. Hill ei käsitä FIA:n toimintaa.
– Jos he antavat jonkun jatkaa kisaamista rengaspaineilla, jotka he tiesivät olevan Pirellin turvalliseksi sanomien alapuolella, niin mikseivät he liputtaneet heitä ulos? Hill ihmettelee Sky Sportsille.
– Jos minä olisin kilpa-ajajana jatkanut kisaa ja kuullut sitten, että ajoin epäturvallisella autolla, olisin erittäin vihainen ja olisin halunnut tietää, että mikseivät he kutsuneet minua varikolle, Hill jatkaa.
Hamiltonin mukaan 0,02 baria ei vaikuta renkaan kestävyyteen millään tavalla.
– Eron pitäisi olla paljon suurempi - 0,03-0,07 baria. Pirelli voi todistaa sen, ettei sillä ole mitään vaikutusta, varsinkaan yhdellä renkaalla. Jos kyse on kaikista renkaista, niin ehkä silloin voidaan kiistellä asiasta, Hamilton analysoi.
Selkkauksen taustalla on kaksi viikkoa sitten Belgiassa ajettu kisaviikonloppu, jonka aikana Mercedeksen Nico Rosbergin ja Ferrarin Sebastian Vettelin takarenkaat räjähtivät kesken ajon. Tallit haluavat ajaa renkaan kuluman takia mahdollisimman pienillä rengaspaineilla, mutta samalla ne altistavat itsensä Spassa nähdyille ongelmille.
FIA mittasi myös Ferrarin rengaspaineet ennen Monzan kisaa ja totesi niiden olevan sallituissa rajoissa.