Asiakas antoi vaihdossa Volvon, johon piti tehdä heti iso remontti – saako autoliike maksattaa viulut kuluttajalla?

Kuluttajariitalautakunnassa katsottiin yksimielisesti, että vaihtoautossa oli virhe.

Viime keväänä tehtyä autokauppaa puitiin alkuvuodesta kuluttajariitalautakunnassa. Tavallisesti kuluttajariidoissa on taustalla kuluttajan pettymys tuotteeseen, mutta tällä kertaa roolit olivat toisin päin, ja autoliike oli korvauksia hakeva osapuoli.

Kuluttaja oli antanut vuonna 2012 käyttöönotetun ja 164 000 kilometriä ajetun Volvo V70 -farmarin vaihdossa uudempaan. Pirkanmaalainen autoliike hyvitti kaupantekopäivänä katsastetusta autosta 12 890 euroa.

Kun autolle teetettiin perusteellisempi huolto, kävi ilmi, että vaihteiston ohjausjärjestelmä oli uusittava. Korjauksen hinnaksi arvioitiin noin 3 400 euroa.

Liikkeen mukaan kuluttaja oli salannut auton vian.

Kuluttajallakin on vastuu

Kuluttajariitalautakunta piti selvitettynä, että auton vaihteistossa ilmeni kallis korjaustarve pian kaupanteon jälkeen. Sen mukaan vika on ollut autossa jo ennen kauppaa, vaikkei se käynytkään ilmi kaupantekohetkellä.

Lautakunnan mukaan kyse oli autossa olevasta virheestä. Hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen lisäksi kauppahintaan sekä ostajan aiheellisiin odotuksiin.

– Nämä seikat huomioon otettuna lautakunta katsoo, että kuluttajan vastuu liikkeelle vaihtoauton virheestä on enintään 1 700 euroa, se suositti yksimielisesti.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lue myös:

    Uusimmat