Mielenterveyden kriisipuhelimeen tuli lomakaudella ennätysmäärä soittoja – "Ei ole tarjolla vaihtoehtoista keskusteluapua"

2:26img
Katso myös juttu lokakuulta: Lisääntynyt pahoinvointi näkyy poliisin tehtävissä sekä Mieli ry:n kriisipuhelimessa – itsetuhoon liittyviä puheluita tulee päivittäin
Julkaistu 22.08.2023 00:01

MTV UUTISET – STT

Kriisipuhelinta ylläpitävän Mieli ry:n mukaan soittoruuhkaa selittää sosiaali- ja terveyspalveluiden lomakausi.

Mieli ry:n kriisipuhelimeen soitettiin ennätyksellisen paljon kesällä, järjestö kertoo.

Kesä–heinäkuussa mielenterveyden kriisipuhelimeen soitettiin yli 70 460 kertaa, mikä on järjestön tiedotteen perusteella enemmän kuin koskaan aiemmin. Puheluihin pystyttiin vastaamaan yhteensä 14 600 kertaa. 

Edellinen kesän soittoyritysten ennätys on viime vuodelta, jolloin yhteydenottoja tuli runsaat 66 000.

Lue myös: Asiantuntija: Suomessa on mielenterveyskriisi, joka maksaa meille miljardeja – "Kestämätön tilanne"

Ruuhkaa selittää Mieli ry:n mukaan se, että mielenterveys- ja sosiaalipalveluiden lomien aikana asiakkaita neuvotaan soittamaan kriisipuhelimeen.

– Erityisesti mielenterveyspalveluissa ei ole tarjolla mitään vaihtoehtoista kontaktia tai keskusteluapua ahdistuneelle tai itsetuhoisillekaan asiakkaille. Monilla odotusaika seuraavaan tapaamiseen on syksyyn asti, ja se tuntuu asiakkaan näkökulmasta kohtuuttomalta, kertoo Mieli ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa tiedotteessa.

Järjestön oman seurannan mukaan kriisipuhelimeen ohjattiin soittajia muun muassa akuuttipsykiatriasta, päivystyksestä ja lastensuojelusta.

Yleisin kriisipuhelimeen soittavan keskustelunaiheena on paha olo.

Lue myös: Talouden kriisiytyminen on lisännyt perheiden hätää – lasten ja nuorten hyvinvointia voi turvata yksinkertaisella tavalla

Lue myös: Yhä useampi työikäinen on psyykkisesti kuormittunut, kertoo THL:n tutkimus

Tuoreimmat aiheesta

Mielenterveys