Mielenterveyden kriisipuhelimeen tuli lomakaudella ennätysmäärä soittoja – "Ei ole tarjolla vaihtoehtoista keskusteluapua"

Kriisipuhelinta ylläpitävän Mieli ry:n mukaan soittoruuhkaa selittää sosiaali- ja terveyspalveluiden lomakausi.

Mieli ry:n kriisipuhelimeen soitettiin ennätyksellisen paljon kesällä, järjestö kertoo.

Kesä–heinäkuussa mielenterveyden kriisipuhelimeen soitettiin yli 70 460 kertaa, mikä on järjestön tiedotteen perusteella enemmän kuin koskaan aiemmin. Puheluihin pystyttiin vastaamaan yhteensä 14 600 kertaa. 

Edellinen kesän soittoyritysten ennätys on viime vuodelta, jolloin yhteydenottoja tuli runsaat 66 000.

Ruuhkaa selittää Mieli ry:n mukaan se, että mielenterveys- ja sosiaalipalveluiden lomien aikana asiakkaita neuvotaan soittamaan kriisipuhelimeen.

– Erityisesti mielenterveyspalveluissa ei ole tarjolla mitään vaihtoehtoista kontaktia tai keskusteluapua ahdistuneelle tai itsetuhoisillekaan asiakkaille. Monilla odotusaika seuraavaan tapaamiseen on syksyyn asti, ja se tuntuu asiakkaan näkökulmasta kohtuuttomalta, kertoo Mieli ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa tiedotteessa.

Järjestön oman seurannan mukaan kriisipuhelimeen ohjattiin soittajia muun muassa akuuttipsykiatriasta, päivystyksestä ja lastensuojelusta.

Yleisin kriisipuhelimeen soittavan keskustelunaiheena on paha olo.

 

Lue myös:

    Uusimmat