Netissä leviää parhaillaan useita eri videoita, missä Chicagon lentokentällä United Airlinesin –yhtiön koneesta poistetaan matkustaja ylibuukkauksen takia. Yhtiö oli tarjonnut vapaaehtoisesti paikasta luopuvalle 800 dollarin rahallisen korvauksen, sekä hotelliyön.
Arvalla valituksi tullut henkilö ei ollut suostunut tähän ja vastusti koneesta poistoa. Koneessa matkustajana olleen Audra Bridgesin Facebook-julkaisusta näkee, miten lääkärinä työskentelevää matkustajaa raahataan käsistä ulos koneesta.
Näin Finnair korvaa ylibuukkaustilanteessa
Jos uusi reititys on alkuperäistä aikataulua myöhemmin perillä, Finnair tarjoaa korvauksia seuraavasti:
125 €, kun lennon pituus on enintään 1 500 km*
200 €, kun kyseessä on yli 1 500 km pitkä EU:n sisäinen lento tai muu lento, jonka pituus on 1 500–3 500 km*
300 €, kun lennon pituus on yli 3 500 km*
*Vaihtoehtoisena korvauksena tarjoamme lahjakorttia Finnairin lennoille (eurovaluuttamaissa asuville) tai Finnairin kanta-asiakkaille Finnair Plus -pisteitä.
200 € lahjakortti tai 20 000 Finnair plus pistettä, kun lennon pituus on enintään 1 500 km
300 € lahjakortti tai 40 000 pistettä, kun kyseessä on yli 1 500 km pitkä EU:n sisäinen lento tai muu lento, jonka pituus on 1 500–3 500 km
500 € lahjakortti tai 60 000 pistettä, kun lennon pituus on yli 3 500 km
Lähde: Finnairin blogi
Finnairin viestinnän sosiaalisen median tuottaja Manti Väätäinen-Pereira kommentoi Finnairin menettelytapoja vastaavanlaisessa tilanteessa.
– Pyrimme aina ilmoittamaan ylibuukkauksesta mahdollisimman aikaisin. Kuitenkin viimeistään lähtöporteilla. En ole koskaan kuullut, että meillä olisi tapahtunut tällaista tilannetta, missä viedään matkustaja väkisin koneesta ulos. Yleensä aina löytyy vapaaehtoisia, Väätäinen-Pereira kommentoi.
"Yleinen käytäntö"
Finnair kirjoitti lentoyhtiö United Airlinesin tapaukseen liittyen blogikirjoituksen, missä se selventää käytäntöjään ylibuukkaustilanteesta. Lentojen ylibuukkaus on lentoyhtiöiden yleinen käytäntö, jonka taustalla on se, että kaikki varaukset eivät toteudu lähtöpäivänä ja varauksiin tulee lennon elinkaaren aikana aina peruutuksia, kerrotaan blogikirjoituksessa.
Ylibuukkaustilanteessa ensisijainen toimintatapa on etsiä matkustajia, jotka ovat valmiita muuttamaan alkuperäistä matkasuunnitelmaansa. Mikäli kuitenkaan vapaaehtoisia ei ilmoittaudu tarpeeksi, joudutaan matkustajia siirtämään muille lennoille vastoin heidän tahtoaan.
– Yleensä ei lähdetä poistamaan ryhmiä, perheen kanssa matkustavia eikä tasoasiakkaita, Väätäinen-Pereira selventää Finnairin toimintatapaa.