Ferrari on syksyn tultua jäänyt Mercedeksestä äkillisesti takamatkalle. Yhtenä selityksenä vauhdin putoamiselle on spekuloitu autosta mahdollisesti poistettua sääntöjä kiertävää akkutekniikkaa.
Sekä Ferrari että Kansainvälinen Autoliitto FIA vahvistivat viime viikonloppuna Suzukassa FIA:n laitattaneen Ferrarin autoihin ylimääräisen sensorin, jolla tutkitaan Ferrari-auton toimintaa.
Ferrarin tallipomo Maurizio Arrivabene tyrmäsi väitteet Ferrarin auton tai akun laittomuuksista. Arrivabeneä myös suututti, että tieto ylimääräisestä sensorista tuli julki.
– Akkujärjestelmämme on aika monimutkainen, mutta se on yhä Ferrarin tekijänoikeuksien alaista omaisuutta. Kilpailijamme puhuvat ja toivon todellakin, etteivät kaikki muut saa tekniikkaamme selville, Arrivabene sanoi Sky Italian mukaan.
FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting ei suostunut kertomaan, mitä varten sensori asennettiin.
– En voi kertoa siitä. Jos kertoisin, pitäisi minun kuvailla Ferrarin auton tekniikkaa, ja silloin muut tiimit ymmärtäisivät heidän autostaan enemmän. En voi antaa sellaista tapahtua, Whiting sanoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vielä loppukesälläkin Ferrarilla oli Mercedekseen verrattuna tehoetua. Mercedeksen tähtikuljettaja Lewis Hamilton hämmästeleekin äkillistä käännettä.
– En odottanut sellaista. Kauden puoliväliin saakka he olivat todella vahvoja, ja olivat vielä Monzassakin, mutta sitten Singaporessa he rupesivat jäämään kyydistä, Hamilton sanoi.
Hamilton ei ruvennut arvioimaa syitä.
– Minulla ei ole siihen vastausta. Teidän tulisi kysyä Sebastianilta (Vettel), hän ilmoitti.
Hamilton hyvin todennäköisesti voittaa tänäkin vuonna maailmanmestaruuden eron Vetteliin ollessa 67 pistettä. Merkkimestaruuspisteissäkin Mercedes on Ferraria selvästi edellä ja Ferrarin nousu mestariksi edellyttäisi dramaattista käännettä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.