Kansainvälinen autoliitto FIA tyrmää väitteet, joiden mukaan Ferrarin laskenut suorituskyky johtuisi italialaistallin moottoriin kohdistetuista tarkkailutoimista.
Pääkuvan videolla Pitstop, joka käsittelee Lewis Hamiltonin huippuvirettä ja Sebastian Vettelin vaikeaa loppukautta.
Ferrarin kaksiosainen akkuratkaisu aiheutti epäilyksiä varsinkin Mercedes-leirissä kauden alussa. Mercedes painosti liittoa tutkimaan varsinkin kilpailijan energian talteenottojärjestelmää, ja FIA lisäsi Ferrariin sensorin tutkiakseen asiaa. FIA:n mukaan Ferrarin auto oli täysin sääntöjenmukainen.
LUE MYÖS: Mihin katosi Ferrarin vauhti? – FIA-pomo ei avaudu "mystisestä sensorista"
Nyt on kuitenkin herännyt epäilyksiä, että Ferrarin viime aikoina selvästi pudonnut suorituskyky johtuisi kattojärjestön suorittamista lisätutkimuksista. F1-kilpailujohtaja Charlie Whiting kuitenkin torppaa ajatuksen, että FIA:n asentama lisäsensori olisi Ferrarin ongelmien takana.
– En osaa sanoa, mistä se johtuu. On spekuloitu, että se johtuisi tästä taikasensorista, jonka pakotimme heidät asentamaan autoonsa. En mene asiassa tuon pidemmälle, mutta sen voin sanoa, että mitä tulee moottorin suorituskykyyn, en jaa tätä näkemystä, Whiting kommentoi Autosportin mukaan.
– Asioiden välillä ei ole minkäänlaista yhteyttä.
Ferrarin tallipomo Maurizio Arrivabene on sanonut, että tallissa pelätään arkaluontoisten tietojen päätymistä kilpailijoiden käsiin FIA-tutkimuksien myötä. Arrivabene ja Whiting tapasivat toisensa Suzukassa lauantaina.
– Keskustelimme asiasta, ja se on nyt selvitetty. En halua kertoa keskustelun sisällöstä, mutta asia on selvitetty.
F1-kausi jatkuu ensi viikolla Yhdysvaltojen Austinissa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.