Mihin verkkotilaus jumiutui? Viivästyksiin usein kolme syytä

Verkkokauppapaketin matka Suomen suurimmassa lajittelukeskuksessa 2:49
Tällaisten vaiheiden läpi tilattu paketti kulkee PostNordin Suomen suurimmassa logistiikkakeskuksessa.

Verkkokauppatilauksissa ruuhkaisimmat ajat ovat aika ennen joulua, kevät ja alkukesä. 

Pohjoismaissa postipalveluja tarjoava PostNord kertoo terminaalinsa läpi kulkevan ruuhkahuippuina 50 000 pakettia päivässä. Jos paketin tulo tilaajalle alkaa kestää, syyt viivästyksiin ovat usein selkeät.

PostNordin liiketoiminnan operatiivisen johtajan Jussi Brobergin mukaan paketti on terminaalissa yleensä kahdesta kymmeneen tuntia ennen kuin se jatkaa matkaansa noutopisteeseen. Jos tilauksen saapuminen viivästyy, vaihtoehtoja on yleensä kolme.

– Yleisimmät syyt, miksi paketti seisoo terminaalissa on se, että noutopisteet tai pakettiautomaatit ovat täynnä.

Broberg kertoo, että toinen mahdollinen syy viivästymiselle on se, että asiakkaan lähettämissä tiedoissa on virheitä, joiden takia lähetys menee manuaaliseen selvitykseen. 

Kolmas hyvin tyypillinen, ja konkreettinenkin syy, Brobergin mukaan on se, että pakettitarra on rutussa. Tässäkin tapauksessa paketti etenee manuaaliseen selvitykseen, sillä lähetyksiä skannaava kamera ei pysty lukemaan lähetyksen datatietoja.

"Mikään ei tunnu kiinnostavan niin paljon kuin oman paketin kulku"

Viivästyksistä ollaan nopeasti yhteydessä, PostNordin Broberg toteaa. 

Mikään ei tunnu kiinnostavan niin paljon kuin sen oman paketin kulku. Varsinkin loppuviikkoa kohden yhteydenotot kyllä lisääntyvät, Broberg sanoo.

PostNordin 15 000 neliömetrin kokoisessa terminaalissa, Hakkilassa linjasto pyörii ympäri vuorokauden kuutena päivänä viikossa. Hiljaisempinakin aikoina pakettien vuorokausimäärä pyörii kymmenissä tuhansissa.

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live

Lue myös:

    Uusimmat